GO-Foto-logo-wit
8 manieren om lezers langer vast te houden
Tekstschrijvers en lezers willen structuur in een verhaal. Foto van een zwart nititieblok met een oranje pen.

Gepubliceerd op

Je kunt me ontzettend blij maken met een goed blog. De afgelopen tijd heb ik grondig nagedacht over de voorwaarden waaraan zo’n webartikel -voor lezers als ik- moet voldoen. Het gaat eigenlijk maar om twee dingen….

Tekstschrijvers en lezers willen structuur in een verhaal. Foto van een boek met een vergrootglas dat het woord 'blog' er uit licht.
 

Bloed onder de nagels

  1. het verhaal moet me aan het denken zetten,
  2. er moet informatie in staan waarmee ik meteen aan de slag kan (als ik zou willen).

Verder is het natuurlijk prettig als er niet te veel taalfouten in voorkomen. Humor daarentegen mag rijkelijk stromen, maar strikt noodzakelijk is dat laatste niet.

Columniste Marianne Zwagerman pulkt met regelmaat het bloed onder m’n nagels vandaan. Niks humor…. Ze kan echt reuze stomme ideeën ventileren over de toekomst van de media. Ik erger me bont-en-blauw tijdens het doornemen van haar verhalen, maar ik lees ze vrijwel altijd uit omdat ik haar argumenten wil leren kennen.

Masochisme is heerlijk

Dat doet me denken aan Amerikaans luisteronderzoek naar radiopresentator Howard Stern. Die man heeft slechts twee groepen luisteraars: liefhebbers en haters. Uit het onderzochte cijfermateriaal bleek dat de haters ruim tweemaal langer naar zijn shows luisterden dan de liefhebbers. Dat verzin je niet. Masochisme is blijkbaar leuk….

De tweede reden om te blijven lezen is als ik vermoed dat er direct-inzetbare kennis wordt aangereikt. Daarom heb ik een abonnement op de dagelijkse artikelen van ‘Copyblogger.com’. Bij dat bedrijf zijn ze in staat om supersimpel alle ins- en outs van webschrijven inzichtelijk te maken.

Deze week viel er een verhaal over de lay-out van webteksten in m’n mailbox. Het is zo verhelderend dat ik het graag voor je heb vertaald (op geheel eigen wijze natuurlijk). Je krijgt het op je scherm.

Tips voor alle schrijvers

Als je zelf ook graag leesbare stukken op internet zet, dan zou ik zeker verder lezen. Ik ben er van overtuigd dat deze tips een ongelooflijk groot effect hebben op het aantal lezers dat je bereikt en de tijd die ze besteden aan het lezen van je verhaal.

Sterker nog: dit worden acht heel simpel uitvoerbare suggesties voor iedereen die wel eens een stuk moet schrijven. Het is alleen een beetje anders dan je op school hebt geleerd…

Je wilt graag dat je woorden worden gelezen. Je hebt er immers lang over nagedacht, gewikt en gewogen, geschreven en geschrapt. Het zou toch jammer zijn als ze verdwijnen in het schimmige niets van het wereldwijde web.

OK, ‘the real stuff’!

Je moet weten dat Jacob Nielsen een soort Maurice de Hond van de Verenigde Staten is. Hij onderzoekt alles wat los en vast zit en verspreidt dan cijfermateriaal in lijvige rapporten met honderden grafiekjes.

Die Jacob ontdekte al in 1997 dat 79% van de webgebruikers artikelen liever ‘scant’ dan leest. Het is natuurlijk een zeer gedateerd onderzoek, maar ik denk dat het scangedrag van lezers in de loop der jaren alleen maar intensiever is geworden.

Als ik informatie zoek en ik vind het niet meteen, dan klik ik heel snel door naar een andere pagina, of zelfs naar een andere website. Bij het web leun je voorover en ben je actief. Bij andere media -bijvoorbeeld televisie- hang je achterover in de bank en laat je het allemaal lekker gebeuren. Bij internet moet je je lezers dus veel beter bij de les houden.

Je hebt precies 8 seconden om ze jouw verhaal in te zuigen, anders zijn ze weg.

Ben je er nog????

Ongeduldige lezers

Je moet vooral niet narrig worden dat de spanningsboog van webgebruikers zo kort is. Accepteer dat gegeven en pas je eigen schrijfstijl aan. Bied de lezers hapklare stukken die goed te overzien zijn. Zorg dat je ze binnenzuigt in je verhaal. Prikkel ze en geef duidelijk aan waar ze hun informatie kunnen vinden. Je raadt het al: houd het kort, vat samen en laat het er allemaal lekker uitzien.

En als je heeeeeel veel te vertellen hebt, of ergens razend enthousiast over bent, deel dan je verhaal op in een paar stukken. Je lezers zullen dat begrijpen, misschien wel prettig vinden en ze hebben een reden om terug te komen op je site. Misschien nemen ze wel een abonnement op je blog (rechtsboven aan deze pagina op je computer, of onderaan voor de mobiele lezers…).

Ik denk dat je voor nu wel even genoeg van me hebt. Binnenkort krijg je die acht geweldige tips. Stay tuned!


NB.: Op de foto met het vergrootglas staat de cover van het boek ‘Beter bloggen’ van Karin Ramaker.

andere
verhalen