Vrij werk

Experimenten met digitaal beeldmateriaal

René Magritte (1898-1967) was een surrealistische kunstschilder uit België. Hij maakte vervreemdende werken met vaak een vleugje humor. In 2018 en 2019 heb ik me laten inspireren door een aantal van zijn beelden.


Denkwijze Magritte

Behandel de afbeelding van een ding als het echte ding.

d'apres René Magritte | Ceci un morceau de fromage, 1936/37

Margritte Project Ceci un morceau de fromage

Denkwijze Magritte

Plaats een ding in een vreemde omgeving waarbij al dan niet verwantschap opduikt.

René Magritte | La carte postale, 1960

Margritte Project La carte postale

De helderziendheid

René Magritte | La clairvoyance, 1936

The Margritte Project De helderziende

De verliefden

René Magritte | Les Amants, 1928

The Margritte Project Les Amants

Dubbel-foto

In 2010 begon ik met een geinig fotoproject: de ‘dubbel-foto’. Het is vrij simpel. Een dubbel-foto is de (fotografische) verbeelding van een samengesteld zelfstandig naamwoord. Dus: twee zelfstandige naamwoorden die samen weer een nieuw begrip vormen.

Er zijn er duizenden. Kaas-Schaaf, Spijker-Broek, of -zoals op de plaatjes- SpiegelBeeld, SpiegelEi, FilterSigaret, KansArm en Bordspel.

Dagfoto 127-2010 Dubbelwoorden

Spiegel-beeld

Dagfoto 127-2010 Dubbelwoorden

Spiegel-ei

Dagfoto 127-2010 Dubbelwoorden

Filter-sigaret

Dagfoto 127-2010 Dubbelwoorden

Bord-spel

Dagfoto 127-2010 Dubbelwoorden

Kans-arm

Dagfoto 127-2010 Dubbelwoorden

Pol-lepel

Golden Girls

De serie ‘Golden Girls’ is bij toeval ontstaan. Ik was op zoek naar een mogelijkheid om meerdere beelden te combineren in één werk. De foto’s bestaan uit drie afzonderlijke elementen. De gouden kleur is afkomstig van een plaatje dat ik schoot in het museum Beelden aan Zee (Scheveningen). Wat je ziet is een bewogen foto met een extreem lange sluitertijd van een driedimensionaal beeldhouwwerk. De gouden kleur is geforceerd door de camera-instellingen van de witbalans.

Het marmer trof ik aan op de binnenplaats van museum Petit Palais in Parijs. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen hoe de andere bezoekers hebben gekeken naar die vreemde fotograaf die een hele ochtend in de winterkou plaatjes stond te schieten. Buiten was immers alleen een uitgebloeide tuin en binnen hing Botticelli.

De drie meiden (Maura, Sophia en Pleuni) heb ik gefotografeerd in een Amersfoortse studio ter voorbereiding op hun modeshow.