Dinsdag 23 juni 2015
’t Is alweer een tijdje terug dat ik Sjors Fröhlich achter een radiomeubel twee gasten zag interviewen. Vandaag was ‘ie opperspreekstalmeester bij een congres over de introductie van digitale radio in Nederland. Buitengewoon prettig om weer eens mee te maken. Aan de linkerkant van de tafel staan Menno Koningsberger en Jan Westerhof, twee hoge radiobazen en pleitbezorgers van Digital Audio Broadcasting (DAB).
Het nieuwste systeem heet DAB+ en gaat op termijn de FM-band vervangen. Dat verhaal hoor ik al ruim twintig jaar, maar nu schijnt er echt vaart in te komen. Het enthousiasme van de sprekers op het podium was in ieder geval groot en er werden opbeurende cijfers gepresenteerd. Ik zal hier onder het persbericht plakken dat ik -direct na afloop- in de mailbox vond.
In Noorwegen worden de FM-frequenties uitgezet in 2017. Dus mocht je tegen die tijd vakantieplannen hebben, dan moet je een nieuwe radio in je auto hebben, of voldoende tracks op je MP3-speler, anders wordt het stil tijdens de reis.
De Nederlandse overheid heeft ook wel eens jaartallen genoemd, maar daar zijn ze vanaf gestapt. Nu moet eerst de 100% van Nederland DAB+ kunnen ontvangen (veel zendmasten) en tenminste 50% van de bevolking via DAB luisteren. Daarna wordt de stekker uit de FM-zendmasten getrokken.
’t Was een fijn congres met goedgeluimde radioliefhebbers, heerlijke hapjes, een optreden van Lange Frans en een prima cadeau om mee naar huis te nemen…. Ik kan nu radio blijven luisteren als de FM uitvalt.
______
PERSBERICHT Nederland kent succesvolle start digitale radio DAB+
Amsterdam, 23 juni 2015 – In vergelijk tot andere Europese landen kent Nederland de snelste start van digitale radio DAB+. Gerekend vanaf het moment van lancering betreft 6,2 procent van de verkochte radioproducten digitale radio DAB+. In vergelijking met de lancering de eerste twee jaar in Duitsland (5,2 procent) en Engeland (4,8 procent) is Nederland koploper. Dit bleek vandaag uit retail cijfers van GfK tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Den Haag.
Ook waren er cijfers vanuit de automobielindustrie. In de eerste vijf maanden van 2015 werden ruim 16.000 auto’s verkocht met DAB+ aan boord. Dat is tien procent van alle verkochte auto’s. Volgens JATO Dynamics* een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2014.
Sinds de start van radio-uitzendingen op DAB+ in september 2013 wordt door Digital Radio Nederland voorlichting gegeven over DAB+ digitale radio aan consumenten met onder meer de reclamecampagne ‘Let’s get Digital’. Digitale radio DAB+ biedt luisteraars meer keuze aan zenders dan FM, digitale geluidskwaliteit, en eenvoudige zenderkeuze op alfabet, overal in Nederland.
Jan Westerhof, voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “De samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen, overheid, fabrikanten, retailers en auto-industrie en een breed scala aan belanghebbenden blijkt goed te werken. De introductie van DAB+ digitale radio kost tijd. We hechten enorm aan commitment van alle partijen om de ingeslagen weg voort te zetten en ook in Nederland, net als in andere landen binnen Europa, met elkaar toe te werken aan de afschakeling van de FM.”