Maandag 7 juli 2014: Else Kramer is een buitengewoon creatieve vrouw.
Personal branding
Else is fotograaf en ze geeft les. Je moet in zo’n geval werken aan een sterke naamsbekendheid, want alleen dan krijg je voldoende opdrachtgevers en leerlingen.
Mevrouw Kramer heeft natuurijk een weblog. Dat is leuk om te volgen. De teksten zijn grappig, helder en maken duidelijk dat er sprake is van bovengemiddelde vakkennis. Maar blijkbaar is zo’n blog alleen niet voldoende, want ongeveer een jaar geleden startte Else een actie via de sociale media. Ze had bedacht dat we met zoveel mogelijk mensen -op één dag- dezelfde foto-opdracht konden gaan doen.
Synchroon kijken
Dat idee pakte erg goed uit. Else mailde opdrachten en honderden enthousiaste fotografen maakten iedere dag een foto. Vandaag is ‘synchroon-kijken-versie-2‘ begonnen. Ruim 1.300 fotoliefhebbers doen mee.
De eerste opdracht werd vanochtend om half zes (05:30 uur !!!) in m’n mailbox afgeleverd. We mogen vandaag ‘knoppen’ fotograferen. Ik heb een oude Nagra uit de kast getrokken en de focus gelegd op het bedieningspaneel aan de voorkant. Een Nagra is een professionele bandrecorder uit het tijdperk van Napoleon met een sublieme geluidskwaliteit. Het apparaat werd gemaakt in Zwitserland. Je kon er interviews mee opnemen in de Sahara en op de Noordpool. Het ding werkte altijd…. (maar was loodzwaar).
Meer met media
Deze week ga ik me keurig houden aan alle opdrachten die Else stuurt. Daar voeg ik nog een eigen kader aan toe: iedere foto heeft een relatie met de media. Laat dag twee maar komen…