Woensdag 1 oktober, dag 272 van 2014: Vanmiddag had ik een afspraakje in het centrum van Amersfoort. Wat een leuke stad is dat toch! Gezellig, ontspannen, plezierig. Dat waren de woorden die me te binnen schoten.
Toch even zeuren: aan de Stadsring hebben we een ‘koopgoot’, een verlaging in het wandelgebied met een stuk of vijftien winkels. Het ligt een beetje aan de rand van centrum. Mijn indruk is dat de aanloop gering is en de verkoopcijfers van de aanpalende winkels achterblijven bij de verwachtingen (zachtjes uitgedrukt). Vandaag zag ik voor het eerst een reclamebord dat op het bestaan wijst van de verdiepte winkelgalerij. De richtingwijzer kan er best al jaren staan, maar ik kom er ook niet zo vaak….
“Winkelen met diepgang” moet massa’s mensen naar beneden gaan jagen. Dat zal de bedoeling zijn, denk ik.
Er zitten weliswaar een ‘art-galery’, een boekenzaak en een reisbureau in de put. Die zaakjes zouden de dubbele betekenis van de slogan rechtvaardigen. Maar de twee winkels die het hardst om aandacht schreeuwen zijn Perry Sport en de Action. Erg ‘verdiepend’ is dat niet. De gouden vuistregel voor de marketing “practice what you preach‘ gaat niet op. Mislukte campagne dus.
Maar als je in de buurt bent, ga zeker eens kijken. Ik zag prachtige beelden in de kleine kunstboetiek.