Vrijdag 9 oktober 2015
De laatste dag van de week is een goed moment om je straatje schoon te vegen en voor een symposium. Vandaag was ik in het Amsterdamse restaurant Dauphine bij een informatieve sessie over DAB+. Die afkorting staat voor Digital Audio Broadcasting, versie 2.0. Het wordt de vervanger van de huidige FM-band.
Heel prominent radioland was aanwezig. Ik noem er voor het gemak twee, namelijk Veronica-ochtendjock Jeroen van Inkel en NPO Radiobaas Jan Westerhof. De heren kregen -tijdens een uitzending van BNR- woorden. Jeroen liet zich ontvallen dat DAB+ slechts een tijdelijke oplossing is. Hij denkt dat we in de toekomst uitsluitend nog radio gaan luisteren via Internet (kortweg: IP). Jan, die de laatste jaren zijn ziel en zaligheid heeft verkocht aan de uitrol van DAB+, wil dat natuurlijk niet horen. Hij zat in het publiek en sprong op als een getergde tijger. De redactie van BNR voorzag emotie op de Radio en gaf Westerhof snel de microfoon. Het liep met een sisser af. De heren bleven heren….
Het zou fijn zijn voor dit blog als ik er nog een derde mening op na zou houden. Dat is jammer genoeg niet het geval. Ik kies voor een zouteloos compromis en ben het met beide mannen eens.
DAB+ is here to stay, maar uiteindelijk gaat IP zorgen voor het grootste bereik. Er moeten nog wel wat zaken worden opgelost. In de eerste plaats zullen de kosten van databundels op mobieltjes stevig omlaag moeten (liefst gratis voor audiodoorgifte) en internet zal veel meer verkeer aan moeten kunnen. Nu loopt alles vast als heel Nederland plotseling Radio gaat luisteren via het web…
Kortom: er komende spannende jaren aan voor de radio-industrie, zeker als je weet dat jongeren steeds minder gaan luisteren naar de traditionele zenders. Deze ‘Generatie Z’, ook wel: ‘the Screenagers‘, houdt van snacks and bites. Ze willen alleen korte fragmenten, geen langdurige radioshows. Je kunt er donder op zeggen dat er binnenkort een gloednieuw audio-initiatief ontstaat dat de bestaande stations omver gaat blazen. Radio bestaat ruim honderd jaar. Het medium heeft een beetje opschudding nodig. Rumour ‘round the brand.
Ik kwam een tijdje geleden een wonderschone App tegen van een aantal publieke radiostations in New York. ’t Ding is gratis en erg leuk. Mijn advies: download de App en check vooral de optie ‘Discover’. Het is ook Radio, maar dan anders, heel anders….