Vrijdag 17 oktober 2014: Sinds kort zit ik ook in de videobusiness. Dat klinkt misschien vreemd voor een voormalig ‘mannetje van de radio’, maar ’t valt mee…
In de eerste plaats heb ik altijd bepleit dat radiomakers veel vaker met beeldmateriaal moeten gaan werken. In onze communicatiemaatschappij draait alles om visualisatie. Audio blijft belangrijk, maar er moet een plaatje bij (zonder er meteen TV van te maken).
In de tweede plaats houd ik van fotograferen.
Met de meeste, nieuwe spiegelreflexcamera’s kun je ook hoogwaardige video’s maken. In veel gevallen is het resultaat zelfs ‘filmischer’ dan als je aan de slag gaat met een traditionele videocamera. Het aantal beeldpixels is hoger, maar de grootste verdienste van een fototoestel is de prachtige scherptediepte die je kunt registreren.
Enfin: vandaag heb ik de hele dag zitten monteren aan m’n eerste echte bedrijfsfillm. Kelvin van der Tuin (zie foto) biedt steun. Hij weet hoe de editsoftware werkt en behoedt me voor beginnersfouten.
De belangrijkste commerciële les die ik inmiddels heb geleerd: begroot tenminste het dubbele aantal uren dat je denkt nodig te hebben. Man, wat een monnikenwerk…