‘Storytelling‘ is hot.
In mijn omgeving valt het begrip zeker tien keer per dag. TV-programma’s zijn er dol op, net als kranten en bloggers.
Storytelling is al veel ouder dan de weg naar Rome. Verhalen worden al eeuwen gebruikt om een boodschap beter te laten beklijven. De afgelopen jaren hebben hippe marketingbureaus het begrip gejat.
En ik gebruik het woord zelf ook graag: voor een avondcursus bij Fotoschool Keistad in Amersfoort. De korte opleiding is bedoeld voor bloggers, zelfstandige professionals en werknemers die voor de baas persberichten schrijven, websites updaten en regelmatig nieuwsbrieven rondsturen.
De bewezen kracht
De ouderwetse schreeuwreclames werken namelijk niet meer (“ons product is geweldig….”). Steeds vaker worden reclameboodschappen in authentieke en persoonlijke verhalen verpakt. Oude wijn in nieuwe zakken, maar het werkt als een tierelier.
Cursus Storytelling
De afgelopen twee jaar heb ik les gegeven over het verhalend vermogen van foto’s en teksten.
Het lokaal zat dan vol leergierige studenten. Ze hebben kritisch naar elkaars beeldmateriaal gekeken en allemaal een aantal verrassende verhalen geschreven. Ik ben iedere keer weer verbaasd over de enorme boost aan creativiteit die vrijkomt als je met een paar mensen bij elkaar zit. Je zou het eens mee moeten maken…. 😉
Ik geef je vijf redenen om je ook in te schrijven voor de cursus.
1. Kijk anders naar foto’s
“Foto’s vertellen meer dan duizend woorden.” Het is een cliché en dat mag je van mij best in twijfel trekken. Wat ik wel zeker weet is dat iedereen een ander verhaal uit een foto haalt. Je opvoeding en ervaringen bepalen het beeld dat je ziet.
Een foto en een tekst kunnen elkaar enorm versterken, maar…. dan moeten ze natuurlijk wel dezelfde boodschap vertellen.
Tijdens de cursus Storytelling bespreken we jouw foto’s en halen hun maximale zeggingskracht boven tafel.
2. Geef je teksten de ruimte
We kijken duizenden keren per dag naar een beeldscherm. De mobiele telefoon krijgt zelfs meer oogcontact dan onze partners.…
We zijn de laatste jaren op een andere manier gaan lezen en schrijven. De spanningsboog is korter en ons verzadigingspunt is eerder bereikt.
De teksten op een beeldscherm moeten kort zijn met een overzichtelijke indeling. Witruimte wint terrein.
Tijdens de cursus Storytelling leer je de return-toets optimaal te gebruiken.
3. Maak je woorden wervend
De lezer heeft weinig tijd. Je hebt maar acht seconden om zijn aandacht te trekken, daarna is ‘ie weg. Hoe zuig je vliegensvlug iemand jouw verhaal binnen?
Tijdens de cursus Storytelling leer je slimme schrijftrucs om die acht seconden optimaal te benutten.
4. Word zichtbaar bij Google
Google absorbeert informatie als een droge spons. Alles wat we de zoekmachine voorschotelen wordt geïndexeerd en opgeslagen. Per dag komen er honderdduizenden nieuwe pagina’s bij Google binnen.
De Grote Vraag is dus: hoe blijf je herkenbaar in die brij aan informatie?
Tijdens de cursus Storytelling leer je de grondbeginselen van zoekmachine-optimalisatie (SEO). Anders gezegd: je krijgt een aantal vuistregels om op te vallen bij Google.
5. Breng jezelf of je bedrijf onder de aandacht
Storytelling is een nieuwe manier om jezelf of je bedrijf onder de aandacht te brengen. Lezers onthouden je product, dienst of blog veel beter als het zit verpakt in een sterk verhaal. Dat is niet nieuw. De broertjes Grimm leerden ons al lessen over goed en kwaad met hun betoverende sprookjes.
Je hebt dit verhaal helemaal tot hier gelezen. Die acht seconden voor de eerste kennismaking ben je totaal vergeten.
Storytelling spreekt je aan, dat kan niet anders….
Dus: geef jezelf (of iemand anders) een leuk cadeau. Schrijf je in, nu kan het nog…. We beginnen op woensdag 2 oktober 2019.
Je bent van harte welkom!!!!
[De ‘story’ achter de bovenste foto: je ziet een heel klein stukje betegeling van het Forum Romanum in Rome. Het verhaal gaat dat er ooit een grote brand ontstond. De marktlui moesten rennen voor hun leven. Ze lieten zelfs hun geld achter. De kleine groene vlekjes zijn gesmolten, koperen muntstukken.]