Mijn mailbox stroomt soms over van de spam en de phishing e-mails. Meestal zie je in één blik dat het foute boel is, bijvoorbeeld als mijn ABN-pas geblokkeerd blijkt te zijn. Ik doe niets bij die bank, dus van mij mogen ze alles blokkeren…
Maar heel-af-en-toe komen er mailtjes binnen die extra aandacht vragen. Het bovenstaande bericht over Albert Heijn zag er niet slecht uit. De opmaak is bijna in overeenstemming met de huisstijl van AH, de tekst is actueel en redelijk goed geschreven. Je zou er in kunnen trappen. Alleen het adres van de afzender is niet gekoppeld met het AH-domein…
Het leek me goed om Appie even te bellen en hem te wijzen op deze actie. Misschien is de internetafdeling van de supermarktgigant wel in staat om dit soort digitale bandieten een halt toe te roepen. Je weet het niet, je weet het niet.
Enfin, ik op zoek naar een relevante contactmogelijkheid. Dat valt voorwaar niet mee. Uiteindelijk heb ik de klantenservice maar gebeld. Daar nam een meisje op dat eerst mijn postcode en huisnummer vroeg voordat ze wilde weten waar ik over belde. Dat kreeg ze niet. Misschien baalde ze van mijn resolute afwijzing om adresgegevens te geven. In ieder geval klonk ze meteen een stuk minder vriendelijk. Ik heb de zaak toch maar uit de doeken gedaan. Ze wilde even met een collega overleggen en me later terug bellen. Of ze m’n telefoonnummer mocht. Slim: geen postcode en huisnummer, maar in ieder geval iets om te noteren. Ze belde een klein kwartiertje later terug.
“Meneer het spijt me vreselijk dat u het jammer vindt dat u geen cadeautje krijgt. Maar deze e-mail is niet afkomstig van Albert Heijn. Wij zijn er niet verantwoordelijk voor. Ik hoop dat u toch nog een leuke dag hebt.”
Ach, je bent er een uurtje mee van de straat en je spreekt nog eens iemand….
Noot: deze post is een herpublicatie van een eerdere website.