Verhalen met een boodschap
Neem nou de Bijbel. Dat boek staat vol bijzondere verhalen met een boodschap. Storytelling pur sang! We weten inmiddels dat verhalen de succesvolste informatiedragers uit de geschiedenis van de mensheid zijn. Kortom: de schrijvers van de Bijbel hebben een knap stukje werk afgeleverd, zonder dat ze de hoge stapels wetenschappelijk communicatieonderzoek van tegenwoordig tot hun beschikking hadden.
One-liners
Het is helemaal prachtig omdat al die honderden pagina’s ook nog eens in één one-liner passen. Het complete boek is geschreven om één hoofdboodschap over te brengen: “Houd van een ander als van jezelf!“. Dat kun je onthouden. Een samenvatting van zeven woorden. Copywriters likken hun vingers er bij af.
Bij Google is de missie waarschijnlijk: “Zoekt en gij zult vinden“. Ook dat is lekker kort, maar iedereen die gevónden wil worden moet voldoen aan een behoorlijke rits richtlijnen. Elke contentmaker weet dat Google je vindbaarheid bepaalt. Dus als je wilt dat je bedrijf, je webwinkel, je verhalen en je foto’s zichtbaar worden op het web, dan volg je keurig de richtlijnen van Google.
Hulp bij communicatie
Net als pastoors en dominees je helpen om de kerkelijke wetten te snappen, heeft Google ook z’n hulpjes. Dat zijn veelal commerciële bedrijven die de algoritmes van de zoekmachinegigant zo goed mogelijk doorgronden en ons vervolgens -tegen betaling- uitleggen hoe we ons digitale leven het best kunnen inrichten.
Eén van die bedrijven komt uit Nederland en heet Yoast. De oprichter en huidige CEO is Joost de Valk. Hij heeft een slimme plug-in gemaakt voor alle gebruikers van het publicatieplatform WordPress. Het programma is gratis zolang je gebruik maakt van de basisgereedschappen.
Yoast
Yoast werkt met verkeerslichten. Als je niet voldoende danst naar de pijpen van Google is je lampje rood. Volgzame webvullers krijgen een oranje bolletje en als je het echt goed doet, dan krijg je groen licht. Het is simpel, doeltreffend en zelfs verslavend. Voor je het weet ben je alleen nog maar bezig om groene schouderklopjes te krijgen. Dat is een risico, want echte communicatie draait om de kwaliteit van je content en niet om de cijfermatige goedkeuring van Google.
Focus, focus, focus
Google wil graag dat je aangeeft wat de kern van je content is. Dat noemen ze het focuswoord (kan ook een combinatie van woorden zijn). In dit blog heb ik gekozen voor het het centrale begrip ‘communicatie’. Dat woord moet een aantal keren terug te vinden zijn in de tekst. Het is daarnaast goed voor je ‘ranking’ als je tenminste driehonderd worden produceert, onderbroken door een paar relevante tussenkopjes. Verder moeten er plaatjes bij en een krachtige titel.
De samenvatting (de ‘meta-omschrijving’) van je blog, reportage of artikel moet passen in 156 karakters en het focuswoord moet daar tussen staan. Dit snippertje met informatie komt overigens niet terecht op je site. Google gebruikt het om je pagina bondig te presenteren tussen alle zoekresultaten.
Er is dus veel werk aan de winkel voor webvullers. Google houdt van harde werkers, net als de Bijbel. Deze afsluiter vond ik in het boek Spreuken.
“Zoals een deur in zijn scharnieren draait, zo draait een luiaard zich om in zijn bed”.
Spreuken 26:10
Amen!