De nieuwe journalist
De nieuwe journalist cover

Gepubliceerd op

De journalistiek heeft het zwaar. Rechtse regeringsleiders hakken hard in op onafhankelijke mediaorganisaties, lokale kranten kunnen hun verdienmodellen niet meer rond krijgen en publieke omroepen krijgen loodzware bezuinigingen op hun dak. De waakhond van de democratie wordt in zijn hok geduwd. Dat is niet best.

De aanvallen van al die populistische, ‘fake news’ schreeuwende overheidsdienaren zijn vooral van de laatste jaren. De financiĆ«le problemen in de wereld van de journalistiek spelen al veel langer. In 2014 schreef ik een boekje over dit vreemde fenomeen. Het is toch gek dat het aantal mediaplatforms hand-over-hand toeneemt, terwijl journalisten, onze professionele verhalenvertellers, massaal op straat worden gezet. Daar wringt iets.

Tien jaar geleden zag ik een halfvol glas. De kaalslag bij professionele mediabedrijven leek weliswaar onomkeerbaar, maar al die hoog-opgeleide schrijvers, podcastmakers en videotovenaars hoefden -wat mij betreft- niet onder een brug te gaan wonen. In mijn ideale wereld konden ze aan de slag bij bedrijven. Niet als reclamemakers, maar als ‘brand journalisten’.

Dat optimistische verhaal wil ik je niet onthouden. In zeven korte episodes krijg je achtergronden en een lonkend perspectief voor ‘de nieuwe journalist’.

De inleiding met hoofdrollen voor McDonalds en de toffe trekkers van John Deere. Je maakt ook kennis met Larry Light, de bedenker van ‘brand journalism’.

Het is rond de millenniumwissel en de burgerjournalist begint zich te roeren. Het roeptoeteren op de socials lijkt de traditionele media te overstemmen.

Of je nou werkt voor een grote omroep, een multinational, als kleine zelfstandige, of in de marketingindustrie, het maakt niet meer uit: je kunt je verhaal altijd kwijt. De techniek helpt.

‘Brand journalism’ brengt praktische en morele overwegingen met zich mee. Mag een journalist op de loonlijst staan van een commercieel bedrijf?

Mediagebruikers willen mooie, eerlijke verhalen. Ze snakken naar vertelvormen zoals in ‘Boer zoekt vrouw’, of ‘Man bijt hond’.

Marketinggoeroes leggen uit dat bedrijven moeten stoppen met gillen dat ze goed zijn. De consument is daar helemaal klaar mee.

Een zoektocht naar de beste term voor de nieuwe journalistiek. En ach ja, misschien helpt het ook om professionele journalisten een keurmerk te geven.

De nieuwe journalist weet van merken

andere
verhalen