Dit wordt een gênant verhaal. Het gaat namelijk over een onderwerp waar ik niet graag mee te koop loop: factuurfraude!
Factuurfraude is zoiets als een dienblad vol rode wijn over je nieuwe vloerbedekking kieperen. Het is ‘een beetje dom’ en de schade is enorm.
De afgelopen tijd heb ik voortdurend getwijfeld of de beschamende vertoning wel een plekje op m’n blog moest krijgen. Maar nu duidelijk wordt dat -per maand- honderden mensen dezelfde ellende meemaken, voelt het bijna als een plicht.
Aan het eind van dit eerste verhaal vind je praktische tips om factuurfraude te voorkomen.
Wat is factuurfraude
Factuurfraude werkt zo: je vraagt een bedrijf om een klus voor je te doen. Dat bedrijf stuurt vervolgens een factuur die ergens in het PostNL-traject wordt onderschept door een fraudeur. Die meneer of mevrouw maakt de envelop heel voorzichtig open, verwijdert het oorspronkelijke banknummer van de rekening en zet er een andere IBAN-cijferreeks voor in de plaats. Vervolgens gaat de envelop er weer omheen.
De aanpassing van het rekeningnummer gebeurt heel netjes en professioneel. Het is volkomen onzichtbaar dat er is gerommeld met de factuur.
De brief legt een vrij lang traject af. Er zijn veel momenten dat iemand ‘m kan laten verdwijnen. Dat begint al bij de brievenbus waar mijn klusbedrijf de factuur op de post doet.
Zoals de politie me zei: “Brievenbussen worden zeer regelmatig ‘leeggehengeld’”.
PostNL
De brief kan verdwijnen tijdens de dagelijkse ronde van de postauto. De chauffeur zit zelf in het complot, of er wordt een postzak achter uit zijn auto gestolen.
Vervolgens zijn er een paar distributiestations waar tientallen mensen jouw brief achterover kunnen drukken. En tot slot is er nog de postbode in je eigen wijk die de factuur kan laten verdwijnen.
Bij ons komt altijd een mevrouw van rond de vijftig de post bezorgen. Ze werkt keihard. De tassen aan weerszijde van haar fiets zijn loodzwaar en ze komt ook op gure, regenachtige dagen, tijdens een ijzige noordooster. Ik heb het altijd een aardig mens gevonden. We groetten elkaar vriendelijk en ik vond het geen bezwaar dat ze haar onhandige fiets eventjes tegen onze haag aan zette.
Boze heks in de heg
Sinds de factuurfraude is deze mevrouw een ‘verdachte’. Ik probeer haar zoveel mogelijk te mijden en het stoort me opeens enorm dat ze haar fiets iedere dag weer richting de heg duwt.
Waarschijnlijk weet deze postbode van de prinses geen kwaad, maar in mijn hoofd is het plotseling een boze heks die ons geld heeft weggetoverd.
Favoriete factuurverstuurders
De fraudeurs zijn dol op facturen van bouwondernemers, woninginrichters en dakdekkers. De rekeningen van dat soort bedrijven zijn vaak behoorlijk hoog. Bovendien zijn het opdrachtnemers die eenmalig bij je over de vloer komen. Hun rekeningnummer zit meestal niet in het adresboek van je bankprogramma.
Er gaat dus geen enkel belletje rinkelen als je voor de eerste keer het adres en het IBAN-getal invult. Ik kan me nog herinneren dat ik zeker drie keer heb gecontroleerd of ik alle getallen juist had overgenomen van de factuur. Het leek me nogal dom als zo’n groot bedrag door mijn slordigheid naar een verkeerde rekening ging. ’t Kan verkeren….
Volgende keer meer. Bijvoorbeeld over de aangifte op het politiebureau, over de procedurele houding van de ABN-AMRO en over oranje tulpen in een kartonnen doos.
Tips van een expert
En dan nog twee tips van een ervaringsdeskundige:
- Het schijnt veiliger te zijn om je facturen digitaal te ontvangen. Probeer brieven en enveloppen te voorkomen.
- Als je voor de eerste keer een (groot) geldbedrag overmaakt naar een nieuw rekeningnummer, stuur dan eerst één Euro en bel een dag later of het geld is gearriveerd. Zo ja, dan maak je de rest over. Zo nee, hang op, klik weg en bel uw bank (dat laatste heeft overigens weinig zin, maar daarover een volgende keer meer).