Talkshowhost Jeroen Pauw heeft pas geleden het einde van het TV-tijdperk aangekondigd. Andere Grote Geesten zijn hem al voorgegaan in die visie, maar als Jeroen een stelling poneert, komt het beter binnen. Jeroen heeft natuurlijk gelijk. Aan alles komt een eind, ook aan de manier waarop we televisie consumeren.
Pijn en nieuw perspectief
De mediawereld is enorm in beweging: kranten en tijdschriften kunnen geen betalende abonnees meer vinden, de distributie van films loopt niet meer via de videotheek, de muziekindustrie is z’n businessmodel (CD-verkoop) kwijtgeraakt, de kwaliteitsjournalistiek ligt onder vuur en zo kan ik nog wel even doorgaan. De digitalisering en het internet hebben onze traditionele werkwijze drastisch en voorgoed overhoop gegooid. Dat doet pijn in veel gevallen, maar het opent ook nieuwe perspectieven.
Zorgeloze radiomakers
Vreemd genoeg maken radiomakers zich nergens zorgen over. Ik bespeur onder vakgenoten nauwelijks enige onrust. Het is alsof ze denken dat de storm wel aan het honderdjarige medium voorbij trekt. Dat is natuurlijk een illusie, maar als ik dat uitspreek, hoor ik mijn gesprekspartners vol vuur betogen dat het bereik van radio nog steeds enorm is. Meestal wordt de verdediging onderbouwd met kleurrijke staafdiagrammen en prachtige luistercijfers.
Twijfels bij het radioraadsel
Er is wel wat in beweging. Zo wordt er hard getrokken aan de introductie van DAB+ (een soort digitale FM) en bijna ieder radiostation knutselt wanhopig aan het zenderformat (met als gevolg dat alles op elkaar gaat lijken).
En ik blijf twijfelen.
Waarom gaat alles op de schop en Radio niet? Het is inmiddels bekend dat consumenten het initiatief volledig in eigen hand willen hebben. Ze willen bepalen of ze iets afnemen, wanneer ze dat doen en tegen welke prijs. Alle waar moet simpel toegankelijk zijn, het aanbod overweldigend en je moet als klant kunnen ‘cherry picken’ (alleen de dingen gebruiken die jij interessant vindt). Spotify is een goed voorbeeld in de radiosector. Ik weet dat radio anders is dan een oneindige muziekbibliotheek, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Eén ding is zeker: een Spotifyluisteraar heeft geen radioprogramma aan staan.
Onheilsprofeet
Laat me voor één keer profeet spelen: Radio gaat op korte termijn een turbulente tijd tegemoet waarin alle oude zekerheden ter discussie komen te staan. Ik weet nauwelijks waar we over tien jaar staan, maar in ieder geval zal het audiolandschap volstrekt anders zijn dan in 2015.
Het Medium Oonk heeft gesproken, UGH!
Dit artikel is eerder gepubliceerd op dinsdag 18 augustus 2015 in de serie ‘Babbels’ .