Je weet misschien dat ik help bij de bouw van websites. Soms is dat bij bedrijven met miljoenen hits per maand, maar ook bij particulieren die vijftig unieke bezoekers per dag krijgen. Dat lijken twee verschillende werelden, toch zijn er eigenlijk uitsluitend overeenkomsten.
In beide gevallen is de techniek ondergeschikt. Het gaat in eerste instantie om het verhaal dat verteld moet worden. Daarbij komen vragen aan de orde als ‘Waarom wil je een (nieuwe) website?‘, ‘Welk beeld wil je schetsen van jezelf of van je bedrijf?‘ en ‘Wie wil je bereiken?‘. Het vinden van de juiste antwoorden is voor het merendeel van de opdrachtgevers een ontzettend zware bevalling.
En de structuur van de site komt aan de orde. ‘Op welke manier wil je het verhaal presenteren?‘ ‘Hoeveel pagina’s gaan we gebruiken?’ ‘Welke indeling is het best?‘
Vervolgens bepalen we welke illustraties, foto’s of video’s er nodig zijn. En pas helemaal aan het eind van de rit komt de techniek aan de orde. Grote bedrijven willen meestal graag werken met hun eigen systeem en hun eigen techneuten; particulieren kiezen tegenwoordig massaal voor WordPress.
Het mooiste moment is altijd de oplevering. Het is prachtig om te zien hoe gelukkig iedereen is met een herkenbare eigen plek op het web.
Vandaag heb ik gewerkt voor een klant die mij niet nodig heeft voor het verhaal, de structuur en de techniek. Hij wilde alleen een serie mooie foto’s. Dat kan natuurlijk ook. We hebben er een leuke middag van gemaakt. Morgen is de nabewerking klaar en ga ik het eindresultaat presenteren.
Ik heb al gezien dat mijn opdrachtgever een mooie oudjaarsdag gaat hebben….
Noot: dit verhaal is een herpublicatie van een eerdere website.