De afgelopen weken heb ik veel in mijn donkere spelonk gezeten. Er was weinig meer dan het blauw flikkerende licht van de computerschermen. Net genoeg om de damp van liters verse koffie aan te lichten.
Passanten vinden dat ik lampen moet ontsteken, of de Luxaflex kan openen. Ze vinden me een kluizenaar. Ik hoor vaak zelfs een stille afkeer in hun woorden. Toch vind ik dat donker wel prettig. Ik voel me meer gefocust. Alleen de radio murmelt de stilte weg. Het beeldscherm en ik zijn één.
’t Klinkt een beetje sneu, dat dan weer wel…
Het contact met de buitenwereld verloopt hoofdzakelijk via internet. Zo ontdekte ik in mijn donkere kamer het nieuwe fotoproject van Erwin Olaf. Het is waarschijnlijk ongepast om deze man ‘de digitale Rembrandt’ te noemen, maar tjonge, jonge, jonge, wat een meesterlijke beelden heeft Olaf weer geschoten. Onnavolgbaar.
Lastige klussen
Verder werk ik best hard in mijn man cave. De klussen zijn lastig. Voor Alcuin en Varenka heb ik gloednieuwe websites gebouwd en Helma zocht iemand om haar digitale visitekaartje van de verloedering te redden. Al die opdrachten waren een stuk ingewikkelder dan ik vooraf had ingeschat. Dat ga ik uitleggen met de LEGO-metafoor.
Misschien is het goed om vooraf duidelijk te maken dat ik geen codeklopper of digi-nerd ben. Als je de hoed en de rand wilt weten van PHP, syntaxiskleuring, Java, of MySQL, dan kun je beter iemand anders bellen. Mijn specialiteit is het worstelen met WordPress.
WordPress is een beetje LEGO
WordPress is leuk omdat het me aan LEGO doet denken. Je kunt er prachtige en stevige bouwwerken mee maken, zoals bijvoorbeeld de website van het Witte Huis.
WordPress is begin deze eeuw bedacht door Matthew Mullenweg. In de loop der jaren heeft een grote groep ontwikkelaars (die wél verstand heeft van PHP en MySQL) de software verder ontwikkeld. Iedereen mag de broncode van WordPress gebruiken om nieuwe functionaliteiten toe te voegen. De software is dus eigenlijk van ons allemaal. Tof toch?!
WordPress zélf kun je zien als een bouwplaat van LEGO. Je weet wel: zo’n groen vierkant met allemaal noppen en een paar gestileerde straatjes. Je hebt er niet heel erg veel aan, tenzij je voor kapitalen aan bouwblokken, deuren, raampjes, wielen, poppetjes en dakpannen koopt. Pas als je die losse attributen in huis hebt, kun je leuke dingen gaan bedenken.
LEGO heeft -behalve die grondplaten- ook bouwpakketten, zoals het piratenschip en de brandweerkazerne. De ontwerpers in Denemarken hebben in die bouwdozen alle steentjes al voor je verzameld. Lekker makkelijk.
Sjablonen van WordPress
Bij WordPress heten die bouwpakketten ‘thema’s’. Met zo’n sjabloon heb je alles in handen om een specifieke website te bouwen. Een garagebedrijf zal een ander thema gebruiken dan de plaatselijke beautysalon. Het Witte Huis heeft zelfs een eigen thema laten bouwen.
Net als bij een bouwpakket van LEGO zijn er beperkingen aan de thema’s van WordPress. Als je de brandweerkazerne wilt ombouwen naar een dierentuin, dan heb je een nieuwe themadoos nodig, of heel veel extra steentjes. Oh ja, en van die kleine doosjes met olifanten, oppassers, zebra’s en prairiehonden natuurlijk.
Die kleine doosjes van LEGO heten in WordPresstaal ‘plug-ins’ en ‘widgets’. Het zijn softwarepakketjes waarmee je extra functies aan je website kunt plakken. Er is bijvoorbeeld een dure plug-in voor iedereen die z’n site meertalig wil maken en een gratis plug-in voor een contactformulier.
Je kunt ook hulpprogramma’s krijgen om de website sneller te maken, of om ‘m beter te laten scoren bij Google. Een paar jaar geleden waren er meer dan 50-duizend plug-ins beschikbaar. Er valt dus veel te kiezen en te bouwen.
Onderhoud en nieuwbouw
Mijn klant Helma had al een website. De bouwplaat, het thema en bijna alle plug-ins waren behoorlijk verouderd. De software moest dus worden geüpdatet. Dat bleek een monsterklus. Ik had gedacht in een avondje alle oude software bij te werken. Uiteindelijk heeft het een dag of vier geduurd. Let wel: aan de buitenkant van de website heb ik helemaal niks gedaan. Alleen de onzichtbare software is vernieuwd.
Mijn advies aan iedereen met een website: zorg dat je regelmatig alle steentjes van je bouwwerk controleert, want als je er te lang mee wacht, dan ben je zwaar de pineut. Het kost je bakken met tijd om de zaak weer op orde te krijgen en ondertussen is je site traag en gevoelig voor hackers.
En als je ertegen opziet, bel mij dan. Mailen mag ook.
Alcuin en Varenka hebben een custom made website gekregen. Voor hen heb ik alleen de grondplaat van WordPress gebruikt. De rest bestaat uit allemaal kleine, kneedbare steentjes. Dat is een hoop gepuzzel en gefröbel, maar je krijgt echt precies wat de klant wil hebben. Alcuin was de eerste waarop ik m’n nieuwe bouwmethode losliet.
Ik was zo enthousiast over die unieke werkwijze dat ik voor Varenka het oorspronkelijke ontwerp van de website in de prullenbak heb gekieperd en vanaf nul ben gaan bouwen.
Het idee van die bewegende letters op de site van Varenka is overigens bedacht door het bedrijf Zinnebeeld en opnieuw gecodeerd door mijn oudste zoon (want ja, dat kan ik dus niet…).
Klooster! en kluizenaars
De websites zijn voorlopig even klaar (tenzij jij hulp nodig hebt natuurlijk; check de mogelijkheden). Ik ga me ondertussen voorbereiden op de nieuwe fotografie-opdracht van het onvolprezen magazine Klooster!.
Dit is de vraag: “Gerard wil jij voor het najaarsnummer 8 kluizenaars portretteren?” Leuke klus weer. Bijzondere mensen. En… ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig of zíj de Luxaflex wél open houden.