’t Is doodzonde als je een goed verhaal hebt gecomponeerd en niemand leest het. Tekstschrijvers kennen dat gevoel. Je hebt ziel en zaligheid in je artikel gelegd en er komt geen enkele reactie. Er is niemand die commentaar heeft, er wordt niks gedeeld op Facebook en ook Twitter blijft stil. Zelfs directe vrienden lijken het verhaal gemist te hebben.
Op Copyblogger.com stond deze week een interessant verhaal over de presentatie van webteksten. Ik ben zo enthousiast over het stuk dat ik het graag met je wil delen.
Het gaat niet over het schrijven zelf, of over de promotie van je artikel, maar over de manier waarop tekstschrijvers hun verhalen leesbaar kunnen presenteren.
‘Make it snappy!’ En… dat is ongelooflijk eenvoudig.
Je krijgt een vrije vertaling van me, gewoon omdat het kan….
Tekstschrijvers doen het op de kop
Je hebt maar een paar minuten nodig om van een massieve, grijze tekstklomp een prettig ogend verhaal te maken. Misschien moet je de inleiding een beetje aanpassen, want je gaat werken volgens de methodiek van ‘de omgekeerde piramide‘.
In de eerste paar regels zet je de samenvatting van je betoog. De top van jouw piramide geef je meteen prijs…. De lezer begrijpt dan waar je naar toe wilt en kan beginnen met het zoeken naar de onderdelen die voor hem interessant zijn.
1 – Omarm de witruimte
Zelfs de meest complexe verhalen worden toegankelijk als je veel witregels toevoegt. Zet per alinea één van je ideeën in de spotlights en tik daarna meteen op de returntoets (of doe dat twee keer, dat is nóg beter.)
Bedenk dat veel bloglezers hun telefoon of tablet gebruiken. Een alinea van vijf regels op een bureaucomputer wordt een eindeloos lang verhaal op een iPhone. Houd daarom de zinnen kort en zorg voor veel ‘adempauze’ in je tekst.
2 – Splits je verhaal op met tussenkoppen
Bij Copyblogger leren de tekstschrijvers om eerst de koppen van hun verhaal te bedenken en daarna pas de hoofdtekst. Je kunt ook doorslaan, vind ik, al is het wel een slimme manier om de structuur van je verhaal vooraf te bepalen. Dat zal de leesbaarheid zeker ten goede komen.
De titel van je artikel is van doorslaggevend belang. Als die niet relevant en pakkend is, dan begint een lezer niet eens aan je stuk.
De tussenkoppen trekken een bezoeker verder het verhaal in. Het zijn een soort ‘mini-titels’. Zorg er dus voor dat ze informatief en intrigerend zijn, maar maak het niet te dol of te schreeuwend. Geloofwaardigheid is een groot goed voor tekstschrijvers. ‘No bullshit’…
Check voor de zekerheid of je alle tekst onder een tussenkop als zelfstandig verhaal kunt lezen. Het is namelijk lang niet zeker dat je bezoeker de voorgaande punten ook heeft gezien.
3 – Gebruik lijsten met bullets
- De meeste mensen willen genummerde lijstjes zien; van de vijf beste video’s op YouTube tot de Top2000.
- Lijstjes zijn heel eenvoudig te scannen. Je kunt er veel (korte) informatie in verwerken.
- Bulletpunten zien er anders uit dan de rest van je tekst. Ze zorgen voor visuele onderbrekingen van de letterbrij.
- Google houdt enorm van structuur en genummerde rijtjes. Bullets zorgen dus ook voor je vindbaarheid.
4 – Schrijf sterke onderschriften bij foto’s
Uit onderzoek blijkt dat lezers gek zijn op foto’s met een paar regels toelichting. Het zijn vaak de meest gelezen woorden op een weblog. Gebruik fotografie om de aandacht te trekken en zet daar twee of drie zinnen met relevante informatie bij. Succes verzekerd!
5 – Voeg relevante links toe
Tekstschrijvers houden van hun eigen artikelen en vinden ze de moeite waard (dat hoop ik in ieder geval). Je kunt een bezoeker doorverwijzen naar andere plekken op jouw website met interne links.
Kies voor verhalen die een relatie hebben met het artikel dat mensen aan het lezen zijn. Als je informatie hebt opgesplitst in meerdere delen, dan is dit de plek om naar een eerder artikel te verwijzen….
Er wordt op internet veel ‘geknipt en geplakt’. Jouw verhaal kan zomaar één-op-één worden gejat door luie collega’s. Een interne link heeft als voordeel dat er in ieder geval weer wordt terugverwezen naar jouw site.
Google is overigens hard bezig om gedupliceerde content te ‘bestraffen’.
Je kunt ook naar pagina’s van andere tekstschrijvers verwijzen. Graag zelfs! Dat zijn de externe links. Je geeft daarmee een bezoeker de indruk dat je grondige research hebt gedaan. Het voegt bovendien waardevolle informatie toe aan je site zonder dat je er een letter voor hoeft te schrijven. Over lui gesproken….
6 – Maak vet, cursief en onderstreep
Je weet inmiddels dat de lezer vooral aan het scannen is. Een cursieve of vetgedrukte tekst springt extra in het oog. Het is een handige manier om aan te geven welke passages voor jou belangrijk zijn.
Schiet vooral niet door. Maak niet alles vet of onderlijnd, want dan raakt de lezer de weg kwijt. Highlight uitsluitend een paar punten die voor jou essentieel zijn. En pas een beetje op met het onderstrepen van woorden. Een lijntje onder een tekst is het symbool voor een link naar een andere pagina. Voorkom die verwarring…
7 – Tuig je verhaal op met nummers
We houden van overzichtelijke lijsten. In het stukje over bullets wordt dat uitgelegd. Je kunt diezelfde truc ook toepassen bij de lay-out van het hele artikel. Lezers schieten snel langs de oplopende cijferreeks en weten meteen hoeveel er nog komt. Ze kunnen dan hun tijd indelen voor de rest van jouw verhaal (“lees ik alles, of is de helft genoeg?”).
Het gaat er om dat je de gebruiker in de watten legt. Maak het hem zo makkelijk mogelijk. Bied overzicht, duidelijke structuren en een transparante indeling.
8 – Check of je de hoofdzaken hebt uitgelicht
Tekstschrijvers zijn nooit klaar. Er valt altijd wel iets te verbeteren. Dat geldt ook voor deze lay-out tips. Als je alle koppen, bullets, witregels en tekstmarkeringen hebt aangebracht, loop dan alles nog eens nauwkeurig na.
Heb je inderdaad de nadruk gelegd op de zaken die echt belangrijk zijn? Is de opbouw van je stuk nu volstrekt logisch? Zijn alle afzonderlijke hoofdstukken ook los van elkaar te lezen?
Verplaats je in de lezer en ga na of een snelle ‘scanner’ jouw verhaal relevant gaat vinden. Dat ligt natuurlijk vooral aan de inhoud, maar onderschat nooit de kracht van de vormgeving.