Het was een zenuwachtig weekeinde. Fotokring Eemland bestaat 75 jaar en dat viert de club met een expositie en met een portfoliobespreking van de leden. Voor het eerst hingen er foto’s van mij aan een muur waar iedereen naar kon kijken. Dat was al een dingetje, maar nog slopender was de analyse van m’n portfolio door Alie van de Wolfshaar (beeldend kunstenares) en Karel Maat (fotograaf en redakteur fototijdschriften).
Achteraf gezien, had ik me nergens zorgen over hoeven maken. Er vielen geen harde woorden en de sfeer was gemoedelijk. Sterker nog: ik vraag me af of ik er iets mee ben opgeschoten.
Ter gelegenheid van de bespreking had ik een paar series samengesteld. Het eerste rijtje bestond uit vier plaatjes van Italiaanse senioren.
De kaartende mannen mogen van Karel rechtstreeks de prullenmand in. Dergelijke foto’s worden al teveel gemaakt en ook het standpunt is niet uniek. Hij heeft wel een beetje gelijk, geef ik toe.
Verder had ik drie van m’n ‘dubbelfoto’s’ bij me. Dat zijn die foto’s waarbij twee zelfstandige naamwoorden op één plaatje staan. Denk aan spijker-broek, pol-lepel en auto-bus. Of, zoals hier, aan filter-sigaret, spiegel-ei en bord-spel.
En dan nog drie muziekfoto’s: Candy Dulfer, Joris Linssen en Seal. Fotograaf Karel Maat ging bij Seal z’n eigen verhaal verzinnen. Hij schatte in dat het ging om een mijnwerker die net boven de grond komt. Je kon zien, zo zei Karel, dat de man het zwaar heeft en waarschijnlijk niet veel geld te verteren.
Ach, het is zo leuk dat iedereen een eigen voorstelling kan hebben bij een foto…