De WordPressdokter kruipt in je hoofd
Wordpressdokter uitgelichte afbeelding

Gepubliceerd op

Dit is de plek voor vrolijke verhalen. Je leest hier over fantastische vakanties, leuke leenhonden en bezoekjes aan de wasstraat. Nou ja, da’s niet helemaal waar, want heel af en toe plaats ik ook een persoonlijke ontboezeming over de ellende van factuurfraude. Dit keer staat mijn dagelijkse werk centraal, het gaat zelfs over een dokter, een WordPressdokter. Niet schrikken, want ik beloof dat het leerzaam, smeuïg en een beetje brutaal gaat worden. Echt waar.

Storytelling

Stairway to heaven Petrus bij de hemelpoort bij artikel over de WordPressdokter en StorytellingBinnenkort start de cursus Storytelling weer. Daarin praat ik met cursisten over de gecombineerde kracht van fotografie en tekst. Plaatjes en praatjes hebben elkaar vaak nodig, zoals Jut en Jul, of Bassie en Adriaan. Laat ik een voorbeeld geven.

Je ziet op het bijgaande plaatje een donkere man in een blauwe overal. Hij ligt op een houten trap en lijkt redelijk tevreden. Dat zou je kunnen opmaken uit de Mona Lisa-achtige glimlach rond zijn mond. Bij z’n kruis ligt een kruis. Heel misschien valt het je ook nog op dat de kleur van de trapleuning overeenkomt met de kleur van zijn kleding. Tot zover de feiten. Je kunt nu gaan fantaseren wat je eigenlijk bekijkt. Mogelijk denk je aan een soort Jehovagetuige, of aan een schilder die z’n schafttijd gebruikt voor een powernap.

Associaties

Iris met groene doekbij verhaal over WordPressdokterDe trouwe volgers van dit blog hebben waarschijnlijk meteen gedacht aan Petrus bij de hemelpoort. Dat komt omdat ik daar al eens eerder over heb geschreven. Dat heb je ergens opgeslagen, diep in je onderbewuste. Je kunt nu niet meer iets anders zien dan een relaxte discipel. Als je eenmaal een context bij een foto hebt gelezen of gehoord (misschien zelf hebt verzonnen), dan kun je die associatie heel moeilijk weer loslaten.

Sterker nog: bij het kijken naar sommige foto’s gaan je gedachten meteen naar een ander beeld (dat je eerder hebt gezien). Neem deze foto van Iris. Je kijkt naar een jonge vrouw uit Nederland. Ze zal midden twintig zijn. De foto is redelijk recent. Toch heb je waarschijnlijk meteen gedacht aan ’the Afghan Girl’, de wereldberoemde foto van Steve McCurry uit 1984. Dat meisje was pas 17 en leefde op de grens met Pakistan. De doek om haar hoofd was rood in plaats van groen. Andere tijd, ander land, andere vrouw, andere kleuren, zelfde beeldassociatie. Gek toch?!

Zien is onthouden

Uit onderzoek blijkt dat beelden in ons hoofd 60-duizend keer sneller worden verwerkt dan woorden. We onthouden 10% van wat we horen, 20% van wat we lezen en maar liefst 80% van wat we zien. Beelden zijn dus waanzinnig belangrijk als je wilt communiceren. Je moet er dan wel voor zorgen dat je foto of illustratie het juiste verhaal vertelt, maar goed, daar gaat die cursus Storytelling dan weer over 😉

Met deze informatie in m’n achterhoofd vond ik het hoog tijd worden om beeldmateriaal te koppelen aan mijn werk als websitebouwer. Ik wil namelijk graag dat mensen onthouden dat ik dat doe en ik heb het liefst dat ze het begrip ‘websitebouw’ ogenblikkelijk associëren met mij. Ik ben immers ondernemer en heb klanten nodig om mijn bedrijf te laten draaien.

WordPressdokter

Wordpressdokter III - illustratie van Lukas KokkeVia, via (dank je wel Caroline van Dijk), kwam ik op het spoor van illustrator Lukas Kokke. Deze 23-jarige kunstenaar kan alles tekenen wat je hem vraagt. Hij houdt zich het liefst bezig met stripfiguren uit Japanse tekenfilms, maar als je wat anders van hem nodig hebt, dan is dat ‘geen probleem’.

Om eerlijk te zijn heb ik Lukas nog nooit ontmoet. Al onze communicatie is verlopen via WhatsApp. Ik kreeg zelfs de indruk dat deze Jonge Hollandse Meester het begrip ‘e-mail’ hopeloos ouderwets vindt.

Hoe dan ook: Lukas heeft een setje tekeningen voor me gemaakt van een ‘WordPressdokter’. Om de gelijkenis met mij wat groter te maken, heeft hij er -op speciaal verzoek- ook een snor op geplakt. En hij heeft me bovendien een groot plezier gedaan door de Apple iMac in vrijwel alle tekeningen een hoofdrol te geven.

Schaamteloze marketing

De komende tijd ga je de WordPressdokter regelmatig ontmoeten. Jij bent inmiddels al geïndoctrineerd en denkt natuurlijk meteen aan mij. Mocht je iemand tegenkomen die het verhaal nog niet kent, zeg dan: kijk dat is Gerard, a.k.a. de WordPressdokter. Hij bouwt websites en geeft een cursus Storytelling.

Je kunt zelfs overwegen om deze pagina te delen. Da’s nog toffer voor de toko. 🙂

Wordpressdokter ad

andere
verhalen