Fotomontage van taartblik bij blog over Wat vindt Google van worteltjestaart

Hoe vindt Google worteltjestaart?

M’n eerste reclamecampagne is een reusachtig succes. De ‘advertentie’ met een tekening van een WordPressdokter stond nog maar een paar uur online en de opdrachten stroomden binnen. De volgende dag lagen er al drie definitieve aanvragen voor nieuwe websites op m’n digitale tekentafel. Blijkbaar is er behoefte aan professionele hulp bij de bouw van je eigen plek op het web. Dat is de schuld van Google.

Laat ik beginnen met een klein geheimpje. De best-bezochte pagina op deze website is een verhaal dat ik ooit schreef over fotograaf Govert de Roos. Daarna volgt een biografie van Joost van den Broek (ook een fotograaf).

Zaakwaarnemers aan de lijn

Bijna iedere week kreeg ik eervolle verzoeken om foto’s te maken van bekende Nederlanders. Jammer genoeg wilden de zaakwaarnemers van de BN’ers uiteindelijk niet mij, maar Govert of Joost. Ze hadden alleen niet goed gekeken toen ze klikten op de zoekresultaten van Google. Mijn site stond bovenaan en ze hadden aangenomen dat de hoogste notering ook meteen het goede contact was.

Ik was best druk met al die mailtjes en telefoontjes die niets opleverden (behalve een lichte frustratie). Daarom heb ik pas geleden een paar woorden in de verhalen over Govert en Joost gewijzigd. Nu sta ik plotseling een heel stuk lager in de ‘ranking’. Het goede nieuws: ik heb sindsdien geen aanvraag voor een fotoshoot met BN’ers meer gehad. Kleine aanpassing, groot plezier, want waarom zou ik beter vindbaar willen zijn dan de persoon waar iemand echt naar op zoek is?

Moraal van het verhaal: je kunt Google best een handje helpen bij de (on)vindbaarheid van je website. Toch valt dat lang niet altijd mee. Laat ik je daar wat meer over vertellen.

Bouwen website is eenvoudig

Wat vindt Google van worteltjestaart WordPressdokterBijna iedereen kan tegenwoordig een website in elkaar sleutelen. Als je een beetje vertrouwd bent met computers en je houdt van handige software, dan heb je al snel een aardig resultaat. Toch zit het venijn in de details.

Je wilt een website om gevonden te worden. Ja toch?! Stel je maakt lekkere taarten en die wil je -via een website- aan de man (m/v) brengen. Je droom is om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen. Maar, geloof me, je hebt sneller 144 waanzinnige worteltaarten gebakken dan dat je een toppositie bij Google bereikt.

Om Google te helpen bij het vinden van je website moeten er allerlei technische hoogstandjes worden verricht. Ik geef je een voorbeeld, maar je bent alvast gewaarschuwd, want de volgende zin wordt waarschijnlijk onbegrijpelijk: “Je moet een domeinproperty bij Google verifiëren door de DNS-instellingen van je provider aan te passen”. Nou, zoiets dus.

Nog eentje dan? Daarna houd ik op hoor, echt waar: “Volgens de nieuwe EU-richtlijnen voor gegevensverwerking (AVG) moeten de IP-adressen van websitebezoekers onleesbaar worden gemaakt. Niet helemaal hoor, slechts een deel van de ‘string’”. Ben je er nog?

Ellende met Google voorkomen

Die ellende wil je als beginnende websitebouwer natuurlijk niet meemaken. Toch zal dat moeten, want anders blijf je met die stapel taarten voor eeuwig op plaats nummer 650.351 staan. Het is echt bittere noodzaak om wat dieper in de materie te duiken. Gelukkig zijn er wel een paar websitesystemen die al dat geneuzel netjes voor je oplossen, maar daar kleven dan weer heel andere nadelen aan. Daarover een andere keer meer.

Kortom: als je een website wilt hebben die net zo succesvol wordt als jouw taarten, dan ben je een behoorlijke tijd onder de pannen (of je betaalt je blauw aan een vierdaagse cursus ‘SEO voor Dummies’).

Mijn klanten zijn een stuk slimmer. Zij geven dat technische gedoe uit handen. Ze besparen daarmee:

    • een flinke bom duiten en/of
    • een zee van tijd en/of
    • een onvindbare website en/of
    • slapeloze nachten vol ergernis.

Ik leg het fundament van de website en zet er een stevig digitaal bouwwerk op. De klant zorgt daarna voor de aankleding en de inrichting. Geniaal toch?!

Geen garanties

Jammer genoeg krijg je nooit de garantie dat je op plaats nummer 1 in de lijst van Google komt te staan, in ieder geval niet van míj. Er zijn heel veel factoren die roet in jouw taart kunnen gooien. Bijvoorbeeld hoeveel concurrenten er rondstruinen op de markt en of er veel wordt geadverteerd.

Er is één gouden vuistregel om hoog in de ‘ranking’ van zoekmachines te komen: zorg dat een paar grote websites naar jou linken. Ga dus met een stapeltje taarten naar de webredacties van de NOS, NU.nl en BOL.com. Laat ze proeven en vraag om een doorverwijzing naar jouw site. Succes gegarandeerd.

Maar serieus: worteltjestaart??? Vies he!!!



NB.: de drie worteltje heb ik gejat van ‘Brandstof Drinks‘ (die site heeft heel snel een SSL-certificaat nodig ;-))