Hartstochtelijke liefde tussen beeld en taal
Tekst bij Blog Verzengende liefde tussen beeld en taal

Gepubliceerd op

De afgelopen weken was het druk. Heel druk. Dan blijft er ook werk liggen. Meestal zijn dat de klusjes waar ik een beetje tegen opzie, of waar ik wat intensiever over na moet denken. Reclame maken bijvoorbeeld. Het blijft ingewikkeld om uitnodigende taal over mezelf en mijn bedrijf de wereld in te slingeren. Lastig en een beetje gênant. In dit verhaal laat ik alle schroom varen.

Workshop Storytelling

Zoals je misschien weet, geef ik -twee keer per jaar- een workshop bij Fotoschool Keistad in Amersfoort. Super leuk om te doen. Het zijn 2x drie avonden waarin de cursisten en ik praten over de gezamenlijk kracht van taal en beeld. Alles draait om die combinatie. Het is in onze visuele wereld niet meer mogelijk om te communiceren zonder beeld. Illustraties en foto’s gaan makkelijker onze hersenen in dan woorden en ze blijven bovendien langer hangen.

Laat ik een voorbeeld geven: als je op Facebook een post plaatst, dan krijgt je bericht 94% meer aandacht als er een foto bij staat. Beeldmateriaal wordt bovendien 60-duizend keer sneller ‘verwerkt’ dan tekst. Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom er dan überhaupt nog marketing met woorden wordt bedreven? Dat lijkt immers totaal zinloos.

Foto’s voor verbeelding

Raaf of konijn bij blog over liefde tussen beeld en taal
Fotograaf onbekend

Woorden zijn domweg eenduidiger dan beeld. Ze scheppen minder verwarring. Illustraties werken veel meer op je verbeeldingskracht. Iedereen maakt z’n eigen beeld, afhankelijk van opvoeding, culturele achtergrond en nog een paar van dat soort zaken.

Kijk eens naar deze foto. Wat zie je: een raaf of een konijn? Als ik er een onderschrift had bijgezet met ‘Vermomd konijn’, dan had je niet getwijfeld. Kortom: je hebt vaak woorden nodig om beelden in een kader te plaatsen, om ze context mee te geven, om te helpen het juiste verhaal bij de ontvanger te krijgen.

In deze periode van het jaar ben ik bezig cursisten te werven voor de workshop Storytelling in het najaar. Dat is lang niet makkelijk. Je moet behoorlijk adverteren voordat je tien potentiële deelnemers voldoende enthousiast hebt gemaakt. Gek eigenlijk, want het zijn drie heerlijke avonden vol entertainment en educatie. Ik zou ze iedereen gunnen, echt waar!

De Grote Vraag is natuurlijk: “Hoe maak ik de aanstaande cursisten hebberig naar mijn aanbod?” Doe ik dat met taal of beeld? Of met een combinatie? Die laatste variant heb ik de afgelopen jaren toegepast. Dat zag er zo uit.

Beer bij blog over taal en beeld
Twee pratende vrouwen bij Blog over taal en beeld

Zonder beeld

Deze week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan adverteren met uitsluitend teksten. Experimentje!

Mijn uitgangspunt is dat die teksten multi-interpretabel moeten zijn. De lezer moet niet meteen zien wat er staat. Noem het een boodschap met een tweede laagje. Laat ik het proberen uit te leggen. In één van de nieuwe advertenties staat: “Een foto spreekt alle talen! Ook die van jou?”. Ik hoop dat de lezer eerst gaat prakkiseren over de eerste regel. “Is dat wel zo? Spreken foto’s alle talen? Ziet een Groenlandse Inuit hetzelfde als een Nederlander uit de Flevopolder?”

Daarna volgt het zinnetje: “Ook die van jou?” Daar moet twijfel ontstaan. Wordt nou ‘jouw foto’ of ‘jouw taal’ bedoeld? Enfin: zo hoop ik de kijker heel even bezig te houden en te interesseren voor de spanning tussen tekst en beeld. En nu maar hopen dat de aanmeldingen binnen gaan stromen….

Tekst: Hoezo zegt een foto meer dan 1000 woorden? Welke dan?
Tekst: Een foto spreekt alle talen! Ook die van jou?

Wanneer en waar

De cursus bij Fotoschool Keistad (Amersfoort) wordt gehouden op de woensdagen 2, 16 en 30 oktober, ’s avonds van 19.30 tot 21.30 uur. Als je meer wilt weten, dan staat het uitgebreide verhaal op de website van de Fotoschool.

andere
verhalen