5 Argumenten voor een cursus Storytelling

5 Argumenten voor een cursus Storytelling

Storytelling‘ is hot.
In mijn omgeving valt het begrip zeker tien keer per dag. TV-programma’s zijn er dol op, net als kranten en bloggers.

Storytelling is al veel ouder dan de weg naar Rome. Verhalen worden al eeuwen gebruikt om een boodschap beter te laten beklijven. De afgelopen jaren hebben hippe marketingbureaus het begrip gejat.

En ik gebruik het woord zelf ook graag: voor een avondcursus bij Fotoschool Keistad in Amersfoort. De korte opleiding is bedoeld voor bloggers, zelfstandige professionals en werknemers die voor de baas persberichten schrijven, websites updaten en regelmatig nieuwsbrieven rondsturen.

De bewezen kracht

De ouderwetse schreeuwreclames werken namelijk niet meer (“ons product is geweldig….”). Steeds vaker worden reclameboodschappen in authentieke en persoonlijke verhalen verpakt. Oude wijn in nieuwe zakken, maar het werkt als een tierelier.

Cursus Storytelling

De afgelopen twee jaar heb ik les gegeven over het verhalend vermogen van foto’s en teksten.

Het lokaal zat dan vol leergierige studenten. Ze hebben kritisch naar elkaars beeldmateriaal gekeken en allemaal een aantal verrassende verhalen geschreven. Ik ben iedere keer weer verbaasd over de enorme boost aan creativiteit die vrijkomt als je met een paar mensen bij elkaar zit. Je zou het eens mee moeten maken…. 😉

Ik geef je vijf redenen om je ook in te schrijven voor de cursus.

cursus-storytelling-panthenon-rome

1. Kijk anders naar foto’s

Foto’s vertellen meer dan duizend woorden.” Het is een cliché en dat mag je van mij best in twijfel trekken. Wat ik wel zeker weet is dat iedereen een ander verhaal uit een foto haalt. Je opvoeding en ervaringen bepalen het beeld dat je ziet.

Een foto en een tekst kunnen elkaar enorm versterken, maar…. dan moeten ze natuurlijk wel dezelfde boodschap vertellen.

Tijdens de cursus Storytelling bespreken we jouw foto’s en halen hun maximale zeggingskracht boven tafel.

2. Geef je teksten de ruimte

We kijken duizenden keren per dag naar een beeldscherm. De mobiele telefoon krijgt zelfs meer oogcontact dan onze partners.…

We zijn de laatste jaren op een andere manier gaan lezen en schrijven. De spanningsboog is korter en ons verzadigingspunt is eerder bereikt.

De teksten op een beeldscherm moeten kort zijn met een overzichtelijke indeling. Witruimte wint terrein.

Tijdens de cursus Storytelling leer je de return-toets optimaal te gebruiken.

3. Maak je woorden wervend

De lezer heeft weinig tijd. Je hebt maar acht seconden om zijn aandacht te trekken, daarna is ‘ie weg. Hoe zuig je vliegensvlug iemand jouw verhaal binnen?

Tijdens de cursus Storytelling leer je slimme schrijftrucs om die acht seconden optimaal te benutten.

4. Word zichtbaar bij Google

Google absorbeert informatie als een droge spons. Alles wat we de zoekmachine voorschotelen wordt geïndexeerd en opgeslagen. Per dag komen er honderdduizenden nieuwe pagina’s bij Google binnen.

De Grote Vraag is dus: hoe blijf je herkenbaar in die brij aan informatie?

Tijdens de cursus Storytelling leer je de grondbeginselen van zoekmachine-optimalisatie (SEO). Anders gezegd: je krijgt een aantal vuistregels om op te vallen bij Google.

5. Breng jezelf of je bedrijf onder de aandacht

Storytelling is een nieuwe manier om jezelf of je bedrijf onder de aandacht te brengen. Lezers onthouden je product, dienst of blog veel beter als het zit verpakt in een sterk verhaal. Dat is niet nieuw. De broertjes Grimm leerden ons al lessen over goed en kwaad met hun betoverende sprookjes.

Je hebt dit verhaal helemaal tot hier gelezen. Die acht seconden voor de eerste kennismaking ben je totaal vergeten.

Storytelling spreekt je aan, dat kan niet anders….

Dus: geef jezelf (of iemand anders) een leuk cadeau. Schrijf je in, nu kan het nog…. We beginnen op woensdag 2 oktober 2019.

Je bent van harte welkom!!!!

Cursus Storytelling - olifant in weiland


[De ‘story’ achter de bovenste foto: je ziet een heel klein stukje betegeling van het Forum Romanum in Rome. Het verhaal gaat dat er ooit een grote brand ontstond. De marktlui moesten rennen voor hun leven. Ze lieten zelfs hun geld achter. De kleine groene vlekjes zijn gesmolten, koperen muntstukken.]

Stuur me nieuwe verhalen…
Archief
Estrela 28

Estrela, gele tram in Alfama Lissabon

Deze tram uit Lissabon is mijn 'beroemdste' foto. Je vindt hem terug op websites over de hele wereld. Vooral Russische sites waarderen mijn werk zeer...

Je mag niet zomaar een foto van het internet plukken. De Beroepsorganisatie voor alle professionele fotografen en beeldmakers in Nederland (DuPho) heeft een handzaam schema gemaakt voor iedereen die niet precies weet hoe het zit.
Check it out!

Ook Europa is duidelijk over het (her)gebruik van foto's. In één zin: je hebt altijd toestemming van de fotograaf nodig.
Wat zegt de EU?

Beroemde fotografen

Korte biografieën van fotografen die ik bewonder, waardeer, of zeer bijzonder vind. De lijst wordt vast nog langer....

Ansel Adams
Joost van den Broek
Andreas Gursky
Peter Henket
Willem van den Hoed
Paul Huf
Vincent Munier
Govert de Roos
Stephan Vanfleteren

Oogappel in achtertuin (2012-2019)

Sinds 2012 staat er een piepklein appelboompje in de achtertuin. Met enige regelmaat druk ik de camera tussen de groene blaadjes om de voortgang van de groei vast te leggen.
Een verslag...

De Appel in de achtertuin vanaf 2012 Appel met oog

Websitebouw