De komende minuten word je getrakteerd op een zeer bijzonder staaltje onderzoeksjournalistiek. Je zult smullen van alle smakelijke details.
Ik twijfel overigens nog wel over de maatschappelijke relevantie van mijn noeste werk. Toch wil ik je de rollercoaster van twijfels, vermeende humor, vreemde communicatie en geinig illustratiemateriaal niet onthouden. Dit verhaaltje maakt duidelijk waartoe simpele verwondering kan leiden. Maak je borst dus maar nat.
Zo genoeg pedanterie en gekkigheid. Let’s go!
Een verslag van de nieuwe Sherlock Holmes van het journaille.
Waar gaat het om?
De centrale vraag luidt: ‘Waarom heeft het water in de autowasstraat plotseling een extra kleurtje?’. Dat lijkt een eenvoudige vraag. Zometeen zal duidelijk worden hoe ingewikkeld het echt is.
Maar goed, laat ik bij het begin beginnen.
De afgelopen weken heb ik duizenden kilometers door Nederland en België gereden. Ik mocht kloosterlingen en andere religieuzen op de foto zetten. Toffe klus.
Omdat ik tijdens dit soort opdrachten een beetje netjes voor de dag wil komen, trek ik keurige kleren aan, zorg dat m’n haar redelijk zit en ik houd de auto schoon.
Milieudelict of wasstraat
Je auto -met wat sop en andere poetsmiddelen- bij je huis wassen, is in sommige gemeenten een milieudelict. Dat argument gebruik ik graag om naar een volautomatische wasstraat te rijden. Lekker makkelijk. Mijn favoriete locatie is de MacCarwash op een industrieterrein in Amersfoort.
De wasstraat in kwestie is een meter of 40 lang en je mag in de auto blijven zitten als de sproei-installaties en borstels hun werk doen. Ik gebruik die 5 minuten meestal om een serie foto’s te maken.
Blauw licht
Pas geleden zag ik dat de foto’s veel meer kleur kregen dan vroeger. Het water leek soms rood en op andere momenten donkerblauw (zie foto bovenaan de pagina). Kortom: er was iets veranderd in de wasstraat. Nader onderzoek wees uit dat er sinds mijn vorige bezoek gekleurde lampen aan het plafond hingen. De eindbaas van de wasstraat had blijkbaar geïnvesteerd in iets nieuws.
Ik word dan belangstellend naar de reden achter de innovatie. Wat levert het op als je gekleurde (LED)-lampen ophangt in een auto-wasserette? En waarom zijn de lampen blauw en rood, waarom niet gewoon wit, of desnoods een beetje geel?
Enfin, ik begon dus te fantaseren. Zou rood betekenen dat er warm water uit de sproeiers komt en blauw licht dat het water koud is? Zou rood iets met gevaar te maken hebben? Zo ja, wat is dan de betekenis van blauw?
Check je bronnen
Op de School voor de Journalistiek heb ik geleerd dat je het antwoord op vragen in eerste instantie moet zoeken bij de bron. Dat bleek vrij eenvoudig, want op de website van MacCarwash stond een e-mailadres.
Op 18 juli schreef ik:
Beste lezer,
Vanmiddag heb ik mijn auto bij jullie door de wasstraat gehaald (Isselt, Amersfoort). Ik zag twee nieuwe kleuren (blauw en rood) door het water schijnen. Waarom gebruiken jullie gekleurd licht in de wasstraat?
Hartelijke groet,
Gerard
Ik heb het al geschreven: de vraag lijkt eenvoudig. Het antwoord was blijkbaar iets lastiger, want het bleef stil. MacCarwash gaf meer dan een week geen enkel teken van leven.
Op 29 juli heb ik opnieuw een poging gedaan. Dat ging zo:
Dag beste lezer,
Ruim 10 dagen geleden stuurde ik onderstaand mailtje. Mijn vraag is: waarom zie ik plotseling verschillende kleuren licht in de wasstraat van MacCarwash in Amersfoort? Iemand heeft dat bedacht en dus moet er een reden voor zijn. Mag ik die reden weten?
Hartelijke groet,
Gerard
Het bleek te werken, want een dag later zat er een reactie in m’n mailbox. Dat antwoord riep eigenlijk meer vragen op dan ik oorspronkelijk had. Daarover zometeen meer.
Eerst even een schets van het proces dat zich buiten mijn blikveld afspeelde. Dat kon ik afleiden uit de doorgestuurde mailwisseling.
ACE uit Weesp
Mijn eerste mailtje ging op 18 juli naar de locale vestiging van MacCarwash in Amersfoort. Mijn vraag kwam aan, want op 19 juli werd het bericht al doorgestuurd naar ACE Carwash Systems.
ACE is een bedrijf met het contactadres in Weesp. Er werken 23 mensen (staat op hun website) en ze hebben meer dan 170 grote wasstraten gebouwd. Of zoals je kunt lezen op de website: “ACE is de marktleider op het gebied van wasstraatconcepten in Nederland”.
Mijn aanname is dat ACE -in ieder geval- de lampen in de wasstraat van Amersfoort heeft geleverd.
Blijkbaar dacht de medewerker van MacCarwash: “Laat ik die vraag van mijn klant maar doorspelen naar de echte deskundigen, want ik weet het niet precies.” Dat is een schouderklopje waard. Helemaal top, al verbaast het me wel dat een bedrijf niet zelf uit kan leggen waarom het geld uitgeeft aan nieuwe spullen.
Eindelijk antwoord
Zoals je inmiddels weet, bleef het antwoord ruim 10 dagen uit. Op 30 juli kreeg ik een e-mailbericht. Dat luidde als volgt:
Leuke vraag 😊
Is om Corona virussen te doden met speciaal licht.
Met vriendelijke groet,
(De naam van de afzender laat ik hier weg. Het is een man.)
’t Is een kort antwoord. Even analyseren.
De medewerker van ACE vindt mijn vraag ‘leuk’. Daar kan ik weinig mee, maar het is wel een vriendelijke opener van zijn berichtje, zeker met die blozende smiley.
’t Kan ook zijn dat hij verkapt aangeeft dat hij de vraag niet serieus neemt.
De 2e regel (over die coronavirussen) is wat ingewikkelder te duiden. Ik heb daarvoor het internet afgestruind.
UV licht en corona
De Technische Universiteit in Delft schrijft dat er inmiddels vrij veel commerciële aanbieders zijn die claimen dat ze met LED-lampen (die ultraviolet licht afgeven) virussen kunnen bestrijden, ook het coronavirus. Professor Guoqi Zhang van de Delftse faculteit EWI zet allerlei vraagtekens bij die claims. Ook gezondheidswetenschappers in België schrijven er genuanceerd over.
Ik laat even in het midden of het echt mogelijk is de coronaboosdoeners te bestrijden met UV licht en aan welke voorwaarden (zoals tijdsduur en afstand tot het onderwerp) dan moet worden voldaan. Dat is namelijk op dit moment iets minder interessant.
Geneeskrachtige wasstraat
Laten we nou eens aannemen dat de lampen in de wasstraat inderdaad het coronavirus kunnen doden. Dan heeft dat toch alleen nut aan de binnenkant van de auto? Waarom zou je de buitenkant van een auto virusvrij willen maken?
En stel dat het licht ook werkzaam is aan de binnenkant van de auto, dan zou MacCarwash toch op z’n minst vooraf duidelijk melding moeten maken van hun anti-virusprogramma. Ja toch? Bij de ingang een bord met de tekst: “Let op: u krijgt zometeen een medische behandeling.”
Ik rijd namelijk niet graag bij een autowasstraat door ultraviolet licht dat bedoeld is om geneeskrachtig te zijn. Als ik al een behandeling zou willen, dan ga ik liever naar de dokterspost of de GGD.
Blijven twijfelen
Om eerlijk te zijn, geloof ik niet dat het licht in de wasstraat van MacCarwash is bedoeld om virussen te doden. Sterker nog: op de website van ACE wordt uitgelegd dat de kleuren zijn geïntroduceerd om verschillen tussen de goedkope en duurdere wasprogramma’s duidelijk te maken. ACE zegt op de eigen website dat de verschillende kleurtjes een marketinginstrument zijn. Lekker fancy. Prima. Niks mis mee. Over coronadoders meldt de website van ACE helemaal niks.
Maar wat dan rest is de vraag waarom een medewerker van ACE de bestrijding van het coronavirus als argument gebruikt. Is hij/zij daar echt van overtuigd? Heeft hij/zij een beetje zitten googelen? Wil hij/zij een grapje maken?
Of…., is de informatie op de website niet juist en geeft de medewerker in de mail wel een goed antwoord? Ik acht de laatste optie uitgesloten, maar ik wil alle mogelijkheden een eerlijke kans geven.
Even samenvatten
- Ik stel een vraag aan de MacCarwash in Amersfoort.
- Via een omweg krijg ik antwoord van een grote wasstraatbouwer in Weesp. De gekleurde lampen zouden corona tegengaan.
- Die reactie kan ik nauwelijks geloven, sterker nog, op de website van diezelfde wasstraatbouwer wordt met geen woord over een mogelijke coronabestrijder gesproken.
- Het antwoord van de bouwer -dat niet wordt tegengesproken door MacCarwash- roept allerlei vervolgvragen op die om een antwoord schreeuwen.
Dit persoonlijke projectje is dus nog niet afgerond. Ik wil rechtstreeks in contact zien te komen met ACE, de leverancier van wasstraatlampen. Iemand bij dat bedrijf moet me kunnen vertellen of die verschillende kleuren bedoeld zijn als vrolijk marketinginstrument (website), of als viruskiller (e-mail), of als een combinatie van die twee. En heel misschien komt er nog wel een andere optie uit de hoge hoed.
Sherlock Holmes dompelt zich dieper onder in de geheimen van de wasstraat, ook al kost dat een nat pak en een uitgedoofde pijp. De waarheid moet boven komen. Wordt vervolgd.