Journalist als Zwitsers zakmes
Journalist als Zwitsers zakmes. Foto van een oude schrijfmachine.

Gepubliceerd op

119-2016


De ontwikkelingen binnen de journalistiek boeien me mateloos. Het ambacht groeit naar een nieuwe toekomst, maar niemand weet nog hoe die er uit ziet. De journalist is ondertussen een speelbal. Er zijn inmiddels robots die zijn werk overnemen. Echt waar….!

Journalist als Zwitsers zakmes. Foto van een aanplakzuil met nieuws.Brand Journalism

Vandaag verscheen een interessant rapport van ‘myNewsdesk‘. Die club heeft een onderzoek gedaan onder zo’n tweeduizend journalisten ‘all over the world’, variërend van de VS, via Singapore, tot Noorwegen.

Ik ben vooral benieuwd naar de ideeën van de gemiddelde journalist over ‘brand journalism‘. Daar zou namelijk zijn nieuwe inkomen kunnen liggen. Dat vereist een heel klein beetje uitleg.

Je weet waarschijnlijk dat kranten hun betalende abonnees aan het verliezen zijn en dat andere grote nieuwsorganisaties vaak noodgedwongen hun journalistenbestand stevig inkrimpen. Voor de consument is nieuws namelijk een product waar je niet voor hoeft te betalen. Je kunt het gratis krijgen bij NU.nl, in de Metro, of beluisteren via een radiostation. Waarom zou je dan een paar honderd Euro per jaar aan een abonnement voor de Volkskrant betalen?

Nieuws is juist duur

Als je even nadenkt, dan begrijp je best dat al die actuele verhalen en interviews die ons dagelijks overstromen niet door vrijwilligers worden gemaakt. Er gaat dus nog steeds geld om in de wereld van het nieuws, maar veel minder en via andere kanalen. De journalist is bovendien meer gaan doen voor minder salaris. Het merendeel van de nieuwsjagers is niet eens in vaste dienst.

Je kunt -van de andere kant bekeken- ook zeggen dat er nog nooit zoveel nieuwe verhalen nodig zijn geweest als juist nu. Het aantal mediakanalen is explosief gestegen. Overal verschijnen artikelen en videoreportages, of het nu is via blogs, Facebook, YouTube, of BuzzFeed. De wereld heeft verhalenvertellers nodig. Steeds meer.

Ik voorspel dat de commerciële bedrijven de traditionele journalist gaan overnemen van kranten, radio- en TV-stations. Nergens is meer behoefte aan ‘storytelling’ dan in het bedrijfsleven.

Journalist schuift een beetje

Uit het onderzoek van ‘myNewsdesk’ wordt duidelijk dat ‘de journalist’ inmiddels ook wel in de gaten heeft dat zijn baantje zich aan het loszingen is van oude waarden als ‘volledige objectiviteit’ en ‘onafhankelijkheid’. Zo vindt bijna de helft van de respondenten dat ‘een persoon die content maakt voor een publicatie van een bedrijf best een journalist kan zijn‘.
Journalist over brand journalism - myNewsdesk survey

Journalist over sponsored content - myNewsdesk surveyAls je journalisten rechtstreeks vraagt of ze ook gesponsorde verhalen zouden willen schrijven, zie je grote verschillen tussen de landen. In de VS en Engeland vindt 49% dat geen probleem. In Noorwegen zou maar 11% van de journalisten zich in de armen van een groot bedrijf werpen. Over de hele linie zegt 40% van de ondervraagden keihard ‘nee’ tegen een klus voor commerciële partijen.

We zullen rustig moeten afwachten hoe zich deze tendens verder ontwikkelt. Eén ding is wel duidelijk: de nieuwe mediamakers zijn meer dan alleen een schrijver, een videoproducent of redactielid. Ze doen van alles door elkaar en moeten van veel markten thuis zijn. In vrijwel alle gevallen is het posten via de sociale media bovenop de oude functie gekomen.
Journalist over sociale media - myNewsdesk survey

De schrijvers van het rapport hebben er een aardige metafoor voor bedacht: “Today’s journalists need to be Swiss army knifes”. En zo is het maar net. En ik voeg daar aan toe: er komt een tijd dat het mes van twee kanten moet gaan snijden….

 

andere
verhalen