Op Mediadinsdag mag ik naar Amsterdam. Daar praat ik met mensen, bekijk wat knappe koppen hebben gemaakt en schrijf ronkende rapporten over hoe het allemaal nog beter kan. Mediadinsdag is mijn favoriete werkdag.
Het lijkt wel of ik op dinsdag ontvankelijker ben voor nieuwtjes uit de hoek van Radio, TV en Internet (de andere dagen ben ik ook alert hoor, maar op dagen als vandaag ben ik scherper dan een mes…).
Het begon vanochtend al vroeg met nieuws over de miljardste gebruiker van Facebook’s WhatsApp en de nummer 1 positie van Google op de wereldwijde bedrijvenmarkt. Apple is verdrongen naar de tweede plek. Het moederbedrijf van de zoekmachinegigant – Alphabet- heeft nu een beurswaarde van 549 miljard dollar. Apple blijft op een paar jaarsalarissen minder steken (534 miljard).
SKO op mediadinsdag
Maar het bericht dat echt bleef hangen kwam uit een document van de Stichting Kijkonderzoek.
Kort door de bocht: TV-kijken is op z’n retour. Ouderen kijken weliswaar steeds meer, de jongere leeftijdsgroepen juist veel minder. De conclusie van de onderzoekers is glashelder: de ontwikkeling zal zich doorzetten; jongeren gaan nooit meer op dezelfde manier als hun ouders naar het kastje in de kamer staren. De Grote Ommekeer is gestart. In 2015 werd er 5% minder TV gekeken dan het jaar daarvoor.
Klimaatvoorspelling
Kijkcijfers zijn net als het klimaat. Als de wetenschappers zeggen dat het steeds warmer gaat worden door het broeikaseffect, dan zul je zien dat we een elfstedentochtwinter krijgen (nou ja, dit jaar niet echt natuurlijk). Als de kijkcijferspecialisten beweren dat het TV-meubel z’n langste tijd heeft gehad, dan zul je zien dat de cijfers van Boer Zoekt Vrouw hoger zijn dan ooit.
Pas geleden schreef ik hier een stukje over de dalende luistercijfers. Ik had net beweerd dat jongeren geen Radio meer luisteren, en er verschenen jubelrapporten van de Top 2000-makers dat er nog nooit zoveel jeugd naar de Lijst der Lijsten heeft geluisterd. Ik denk dat mijn radiovrienden opgelucht adem hebben gehaald: “Zie je wel, die Oonk heeft het gelukkig helemaal mis”.
Stuiptrekkingen
Ik denk dat de Top 2000, net als die komende afleveringen van Boer Zoekt Vrouw, stuiptrekkingen zijn. Ze zullen het jaargemiddelde van alle kijk- en luistertijd iets langzamer laten dalen, maar het gaat niet meer worden zoals vroeger. Mijn advies aan mediamakers: zet je kaarten op uitgesteld kijken en gefragmenteerd luisteren. De consument wil alles op z’n eigen tijd. Zorg voor ijzersterke content die deelbaar is. Kijk eens goed naar de initiatieven van de Amerikaanse NPR. Daar zijn ze lekker op weg met nieuwe radiomodellen. Jat ze…!!!
Dekselse Dekker
NB.: Staatssecretaris Sander Dekker is bezig om de omroepverenigingen heel langzaam af te maken. Tergend langzaam zelfs. Het publieke bestel verdient wat oprechte waardering en geen sterfhuisconstructie. Je mag als verantwoordelijke bewindspersoon best kritisch kijken naar verbetermogelijkheden, maar willens en wetens die organisaties dood laten bloeden, geeft geen pas. Dan kun je er nog beter de stekker helemaal uit trekken, al zou dat zeker niet mijn voorkeur hebben.
Zo, dat moest ik ook nog even kwijt op Mediadinsdag.