Verhaal voor je hoofd | 062-2016

Gepubliceerd op

Een goed verhaal helpt je geheugen. De schrijvers van de Bijbel, of de broertjes Grimm wisten dat al. Als je een boodschap wilt overbrengen die onthouden moet worden, dan hoort ‘ie verpakt te zijn in een mooie vertelling. Het helpt als er ook nog een plaatje bij zit dat het verhaal helder illustreert.

Kruidenrekje

Ik moest daar vanmiddag aan denken toen ik in zo’n überhip Amersfoorts theehuis zat. Mijn tafelgenoten bestelden een glaasje kokend water met een paar kruidenblaadjes. De sexy serveerster bracht een setje pipetflesjes met kekke kurkjes er op. Vervolgens begon ze een heel betoog over bergweiden in de Himalaya en de indrogingstijd van oosterse ingrediënten. Het doel was duidelijk: we moesten onthouden dat ze hier kostelijke thee serveren.

Verhaal voor je hoofd. Theerek.Een ander voorbeeld: ik ontmoette ooit een directeur van de NPR (National Public Radio) in Amerika. Ik vroeg hem op welke manier hij zijn presentatoren selecteerde.

Onzin

De man had kunnen antwoorden: op het stemgeluid, de verstaanbaarheid, de intonatie, de dictie en het vermogen om een verhaal goed te vertellen. Dat lijstje had ik op moeten schrijven om het drie dagen later te kunnen herhalen. Bovendien is het een flauwekullijstje. Ik heb regelmatig fantastische presentatoren aangesteld die op vier van de vijf punten slecht scoorden. Gelukkig wist deze Amerikaan ook wel beter en hij deed iets anders…. Hij vertelde een verhaal.

Wit verhaal

Hij zei: “Ik heb in ons kantoor een grote, witte zaal. Alles is honderd procent kleurloos, de vier muren, de vloer en het plafond. Er zitten geen ramen in en als je de deur dicht doet, is de binnenkant ook hagelwit. Middenin die zaal staat een klein krukje met een microfoon. Als ik wil weten of een presentator goed is, dan sluit ik hem vijf minuten op in die zaal en vraag hem om me een verhaal te vertellen. Dat is alles: een verhaal van vijf minuten….  Als ik vijf minuten geboeid blijf luisteren, dan is de presentator aangenomen.

Om eerlijk te zijn heb ik nooit geloofd dat die zaal ook echt bestaat, maar ik het verhaal zal ik nooit vergeten. Het betoog is gevisualiseerd en opgeslagen in mijn hersenen.

Topstories

Je ziet steeds vaker dat bedrijven, artiesten, topsporters en politici een sage of mythe rond hun persoon proberen te creëren. Dat is dezelfde truc: als je in het hoofd van je klanten, stadionbezoekers of stemmers wilt blijven plakken, zorg dan voor een goed verhaal. Succes gegarandeerd.

Kijk ook eens rond op de site Topstories.nl. Daar staan veel meer voorbeelden.

andere
verhalen