Klaas Drupsteen is een hartstochtelijk vinoloog en een bevlogen journalist. Hij heeft zijn bedrijf in Culemborg Wijn en verwonderen genoemd. In die paar woorden komen de grote passies van Klaas samen. Hij laat zich voortdurend verbazen, door verhalen en door wijn.
Deze week stond Klaas op het podium van theater ‘De Fransche School’. Hij had Stef Bos uitgenodigd om liedjes over Zuid-Afrika te zingen en NPO-presentator Hijlco Span om vragen te stellen. Het werd een heel bijzondere avond.
Vanille, chocolade en rubber
In de zaal zaten ruim honderd bezoekers. Ze kregen om de twee liedjes een nieuw glas wijn. Klaas vertelde iedere keer gloedvol over de geschiedenis van het vocht en waarom we het vooral lekker moesten vinden. Hij roemde de vleugen vanille, tonen van chocolade en de prikkeling van vochtig hout. Mijn favoriete wijn (wijngoed Newton Johnson – ‘Full stop Rock’) geurde naar verbrand rubber!!!
Wijn en verwonderen, dat was het.
Klaas stond als een Italiaan, breed gebarend, voor de volle zaal. Hij vertelde vol vuur over de herkomst van mijn drankje. De wijnranken van de ‘Full Stop Rock’ blijken vlak aan zee te staan, waar witte haaien zwemmen en onverschrokken surfers hun grootste golven zoeken.
De bergachtige bodem bij het water is keihard. Voor iedere wijnrank wordt een gat in het graniet geboord en dan begint het gevecht van de groei. Klaas vertelde dat de beste wijn komt van druiven die moeten knokken voor hun bestaan. Ze raken ‘ongeconcentreerd’ van een lui leven op vruchtbare grond. Het klonk als een calvinistische levensles in een seculiere theaterzaal die zwanger was van alcoholdamp.
Wijn en verwonderen, weet je nog…
Storytelling pur sang
De wijnwereld barst van de verhalen. Ik denk wel eens dat de helft van de smaak wordt bepaald door de anekdotes die de vinologen vertellen. Het is storytelling pur sang.
Bierbazen beginnen dat nu ook te snappen en komen met het ene-na-het-andere speciaal bier. We betalen al snel een paar Euro meer voor een sixpack als het etiket zegt dat nijvere monniken deze ‘trappist’ hebben gebrouwen.
Verhalen leveren geld op
De prijs van een product wordt mede bepaald door het verhaal dat er aan kleeft. Dat heeft journalist Rob Walker in 2009 op een geinige manier bewezen.
Walker vroeg zich af of artikelen met een verhaal een hogere veilingprijs zouden scoren dan diezelfde producten zonder verhaal. Hij nodigde getalenteerde schrijvers uit om een een aantal goedkope voorwerpen te kopen in een kringloopwinkel.
De gemiddelde prijs van de honderd gekochte objecten was ongeveer 0,95 euro (exacte inkoopsprijs € 97,53). De copywriters verzonnen vervolgens mooie verhalen en plaatsen een foto en het verhaal op E-bay. De hele handel werd verkocht voor… € 2.736,75.
Website Wijn en verwonderen
Binnenkort komt Vincent van Merwijk naar theater De Franse School in Culemborg. Klaas zal er nog wel meer omheen verzinnen. Check vooral regelmatig zijn website van ‘Wijn en verwonderen’.