GO-Foto-logo-wit
063-2014 Langdurige leermomenten
Fietsen bij restaurant Dauphine in Amsterdam

Gepubliceerd op

Woensdag 5 maart: Je hebt werkdagen en langdurige leermomenten. Vandaag zat vol met het laatste. En het ging de hele dag over innovatie. Hoe leuk is dat!

Brainstorm
De ochtend begon met een brainstorm bij mijn favoriete hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio.
We hebben ons gebogen over de mores in de journalistiek. Daar kun je maar beter heel veel over praten in tijden dat de mediawereld volledig op z’n kop staat. We zijn er nog niet uit, maar wel weer een stukje opgeschoten. Je kunt er binnenkort alles over lezen in mijn nieuwe eBook ‘Brand Journalism‘. Even geduld nog AUB.

Mediacollege
De middag heb ik doorgebracht op school. De opdracht was om uit te zoeken hoe het nu precies zit met de relatie tussen onderwijs en sociale media. Dat moet toch kunnen in een paar uur…

Fotomodellen
De ontvangst op het Mediacollege in Amsterdam was prettig en exemplarisch. Ik stond plaatjes te schieten van de voorgevel van het gebouw om dit blog wat op te leuken toen zich spontaan twee meisjes bij mij meldden. “Meneer mogen wij ook op de foto?” Ik vond het allemaal prima, als er maar iets te zien zou zijn van de hoofdingang. De dames stonden binnen twee seconden op de goede plek. Na afloop van de shoot (1 plaatje) moesten ze beoordelen of het wat geworden was. “Cool, die moet op Facebook, meneer.” Ik vond het allemaal prima, want er is iets te zien van de hoofdingang en het is er leuker op geworden.

InHolland
Binnen was het allemaal een tikkie serieuzer. Doekle Terpstra sprak vol vuur over de inzet van Twitter bij de reorganisatie van Hogeschool InHolland. De kern van zijn boodschap: gebruik de sociale media vooral om de strategie van je bedrijf aan de buitenwereld duidelijk te maken. Zet nooit een bericht online dat haaks staat op je missie, ook niet als het een privébericht is.

Dell
Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell, was het ontzettend vaak met de vorige spreker eens. Ze voegde nog wel toe dat het ook belangrijk is om heel actief bezig te zijn met het beantwoorden van tweets en posts. “Laat weten dat je reacties belangrijk vindt en dat je er mee aan de slag gaat. Behandel je volgers met respect en pas op dat je meer bent dan broadcaster van je eigen succesverhalen“.

Verder heb ik van haar vooral onthouden dat PR-afdelingen van grote bedrijven inmiddels geen regie meer hebben over de communicatie. Bij Dell zit een complete afdeling 24/7 achter beeldschermen om te monitoren wat er op de sociale media en internet allemaal over het bedrijf wordt gezegd (eens kijken hoe snel ze deze website in de smiezen hebben). De medewerkers krijgen -als ze dat willen- sociale mediatraining. Als ze eenmaal een certificaat op zak hebben, kunnen ze namens Dell naar hartenlust tweeten en babbelen. Wat mij betreft de enig juiste aanpak.

Kennisnet
Tot slot kwam Madelief Keyser van Kennisnet met een strakke Prezi op de proppen. Ze nam de belangrijkste technologietrends in het onderwijs met ons door. Volgens Madelief zit het met ‘connectiviteit’ op scholen helemaal goed. De angsten of ambities van de begindagen zijn verdwenen en iedereen is volledig connected. Het is -volgens het trendrapport- onderdeel van het werk geworden. Net daarvoor had een bezoeker nog verzucht dat docenten zo wars zijn van mobieltjes, apps en ander modern ongemak.

Ik heb geen idee wie ik moet geloven, maar er is voldoende verschil van inzicht voor een vervolgconferentie. Wil iemand me dan weer uitnodigen, heel alsjeblieft.

andere
verhalen