Communicatie – richtlijnen van God en Google

Communicatie – richtlijnen van God en Google

Google en God zijn nogal bepalend voor de manier waarop we hier in het westen leven. Het zijn twee totaal verschillende grootheden die ik zeker niet met elkaar ga vergelijken (al doet zo’n alliteratie het best lekker in de kop…). Beide zijn buitengewoon boeiend als je geïnteresseerd bent in communicatie.

Communicatie - Richtlijnen van God en Google Bijbel
Neem nou de Bijbel. Dat boek staat vol bijzondere verhalen met een boodschap. Storytelling pur sang! We weten inmiddels dat verhalen de succesvolste informatiedragers uit de geschiedenis van de mensheid zijn. Kortom: de schrijvers van de Bijbel hebben een knap stukje werk afgeleverd, zonder dat ze de hoge stapels wetenschappelijk communicatieonderzoek van tegenwoordig tot hun beschikking hadden.

One-liners

Het is helemaal prachtig omdat al die honderden pagina’s ook nog eens in één one-liner passen. Het complete boek is geschreven om één hoofdboodschap over te brengen: “Houd van een ander als van jezelf!“. Dat kun je onthouden. Een samenvatting van zeven woorden. Copywriters likken hun vingers er bij af.

Bij Google is de missie waarschijnlijk: “Zoekt en gij zult vinden“. Ook dat is lekker kort, maar iedereen die gevónden wil worden moet voldoen aan een behoorlijke rits richtlijnen. Elke contentmaker weet dat Google je vindbaarheid bepaalt. Dus als je wilt dat je bedrijf, je webwinkel, je verhalen en je foto’s zichtbaar worden op het web, dan volg je keurig de richtlijnen van Google.

Hulp bij communicatie

Net als pastoors en dominees je helpen om de kerkelijke wetten te snappen, heeft Google ook z’n hulpjes. Dat zijn veelal commerciële bedrijven die de algoritmes van de zoekmachinegigant zo goed mogelijk doorgronden en ons vervolgens -tegen betaling- uitleggen hoe we ons digitale leven het best kunnen inrichten.

Eén van die bedrijven komt uit Nederland en heet Yoast. De oprichter en huidige CEO is Joost de Valk. Hij heeft een slimme plug-in gemaakt voor alle gebruikers van het publicatieplatform WordPress. Het programma is gratis zolang je gebruik maakt van de basisgereedschappen.

Yoast

Yoast werkt met verkeerslichten. Als je niet voldoende danst naar de pijpen van Google is je lampje rood. Volgzame webvullers krijgen een oranje bolletje en als je het echt goed doet, dan krijg je groen licht. Het is simpel, doeltreffend en zelfs verslavend. Voor je het weet ben je alleen nog maar bezig om groene schouderklopjes te krijgen. Dat is een risico, want echte communicatie draait om de kwaliteit van je content en niet om de cijfermatige goedkeuring van Google.
Communicatie richtlijnen van God en Google Yoast

Focus, focus, focus

Google wil graag dat je aangeeft wat de kern van je content is. Dat noemen ze het focuswoord (kan ook een combinatie van woorden zijn). In dit blog heb ik gekozen voor het het centrale begrip ‘communicatie’. Dat woord moet een aantal keren terug te vinden zijn in de tekst. Het is daarnaast goed voor je ‘ranking’ als je tenminste driehonderd worden produceert, onderbroken door een paar relevante tussenkopjes. Verder moeten er plaatjes bij en een krachtige titel.

De samenvatting (de ‘meta-omschrijving’) van je blog, reportage of artikel moet passen in 156 karakters en het focuswoord moet daar tussen staan. Dit snippertje met informatie komt overigens niet terecht op je site. Google gebruikt het om je pagina bondig te presenteren tussen alle zoekresultaten.

Er is dus veel werk aan de winkel voor webvullers. Google houdt van harde werkers, net als de Bijbel. Deze afsluiter vond ik in het boek Spreuken (26:14): “Zoals een deur in zijn scharnieren draait, zo draait een luiaard zich om in zijn bed”. Amen!

Stuur me nieuwe verhalen…
Archieven
Estrela 28

Estrela, gele tram in Alfama Lissabon

Deze tram uit Lissabon is mijn 'beroemdste' foto. Je vindt hem terug op websites over de hele wereld. Vooral Russische sites waarderen mijn werk zeer...

Je mag niet zomaar een foto van het internet plukken. Bekijk wat de Kamer van Koophandel daarover schrijft.

De Beroepsorganisatie voor alle professionele fotografen en beeldmakers in Nederland (DuPho) heeft een handzaam schema gemaakt voor iedereen die niet precies weet hoe het zit.
Check it out!

Ook Europa is duidelijk over het (her)gebruik van foto's. In één zin: je hebt altijd toestemming van de fotograaf nodig.
Wat zegt de EU?

Oogappel in achtertuin (2012-2019)

Sinds 2012 staat er een piepklein appelboompje in de achtertuin. Met enige regelmaat druk ik de camera tussen de groene blaadjes om de voortgang van de groei vast te leggen.
Een verslag...

De Appel in de achtertuin vanaf 2012 Appel met oog

De Smachtwacht (2013-nu)

Je hebt ze vast wel eens gezien: honden die aangelijnd voor een winkel wachten op de terugkeer van hun baas. In de loop der jaren heb ik er veel op de foto gezet. Dat levert een lange rij 'Smachtwachten' op...

Bekijk de smachtende wachters...

Hond aangelijnd voor AH-supermarkt

Alles wat je altijd al wilde weten over een goede profielfoto

Erik Zoomers (webdeskundige) en Gerard Oonk (fotograaf) duiken in de wereld van de profielfoto. Waar moet je op letten en wat kost een goed portret? Lees hun mailwisseling.

Recente berichten
Websitebouw

Deze website gebruikt cookies (Google Analytics, Facebook). Als je verder wilt rondkijken, stem dan in met het gebruik van cookies.  Meer info