GO-Foto-logo-wit
Google is de baas | 076-2016
Google is De Baas. Foto van het interieur van een mooie (Baarnse) villa. Vergaderruimte.

Gepubliceerd op

Je kunt me bellen als je een nieuwe website nodig hebt. Je krijgt (als je dat wilt) het hele pakket: de techniek, de foto’s en de teksten. Lekker makkelijk en niet eens zo duur. En….: alles volgens de wensen van Baas Google.

Vanavond zaten we met een clubje websitebouwers in een prachtige villa in Baarn. Ik heb het niet geturfd, maar het woord Google is zeker tweehonderdzesenzeventig keer gevallen. De zoekmachinereus is allesbepalend in kringen van siteknutselaars. Google schrijft de wet voor en als je niet luistert, dan krijg je strafpunten, een heuse Google penalty!

Webusers

We houden elkaar dus goed op de hoogte van de wensen van De Baas. Goeroe Erik Zoomers leidt ons door het wetboek. Hij weet uit zijn hoofd dat er eenmiljardhonderdtweemiljoen websites zijn en dat 94% van de Nederlanders Google gebruikt. Onze gesprekken gaan over ‘schrale content’, ‘local search’ en SEO strategie’. Je zult het niet geloven, maar we vinden dat nog leuk ook. Sorry.

Vandaag werd bekend dat Google mobielvriendelijke sites vanaf mei hoger in de zoekresultaten gaat zetten. Ons illustere gezelschap in Baarn wist natuurlijk al een tijdje dat we strafpunten zouden krijgen als onze sites niet mobielvriendelijk zijn, maar nu gaat De Baas dus ook beloningen uitdelen. Waarschijnlijk heeft de directie van Google naar zo’n opvoedkundig programma van een kinder-nanny gekeken.

Responsive

Een mobielvriendelijke site heeft geen flash, past zich aan aan je scherm en de linkjes zijn makkelijk om op te klikken. Het clubje in Baarn smult van de nieuwe regels als waren het gebakjes bij de koffie. We gaan nog betere sites bouwen, die nog hoger worden gewaardeerd. Onze klanten zullen ons de hemel in prijzen een mooie reviews schrijven op onze bedrijfspagina’s. Google heeft de deuren van het Walhalla nog iets verder voor ons opengezet. Jippie!

Google als laatste

En weet je wat het nou is? Als ik voor de eerste keer bij een klant kom die een nieuwe website nodig heeft, dan ga ik op zoek naar de echte drijfveren, het werkelijke verhaal achter hun webwens. Je kunt pas beginnen aan een site als je precies weet wat je wilt. Dat idee moet je de goede woorden geven en onderbrengen in een heldere structuur. Daarna zoek je er de juiste beelden bij. Als dat werk is gedaan, begint het bouwen. En pas dan spreekt Google een woordje mee, maar eerder niet.

Lekker puh….!

andere
verhalen