Je gaat niet meer online, je bent het. We zijn -gemiddeld- twee complete werkdagen per week op het internet aanwezig; de oudjes onder ons met een bureaucomputer en de jonkies via hun mobiel. Draadloos is onze nieuwe werkelijkheid. Dat zuig ik niet uit mijn duim. Het blijkt uit onderzoek!
Smartphone als sleutel
De mobiele telefoon is het populairst onder internetgebruikers (68,1%). Daarna volgende de verslaafden met een tablet (54,2%) en de bureaucomputeraars zijn goed voor (51,7%) van het internetgebruik. Had je niet gedacht he? Ik niet in ieder geval.
De smartphone is de sleutel tot nieuw gedrag. We gebruiken het ding echt overal voor; ook voor het luisteren naar de radio. Gisteren schreef ik nog een stukje over de telefoonfabrikant LG die een chip voor DAB+ in z’n toestellen gaat bouwen. Dat is nog net op tijd, want over een jaar of twee halen we onze favoriete zender waarschijnlijk via een data-abonnement binnen. Dat is nog van een paar zaken afhankelijk, namelijk over de databundels verder in prijs zakken en of de nieuwe netwerken snel genoeg worden ‘uitgerold’.
Autoradio op de mobiel
In Amerika hebben ze geteld hoeveel mensen er nou eigenlijk online radio luisteren. In 2007 was dat een kleine twintig procent van de bevolking (12 jaar en ouder). In 2015 is dat percentage gegroeid naar meer dan vijftig procent. Dat is best een snelle stijging.
Nog opvallender is het gebruik van de smartphone als autoradio. In 2010 luisterde 6% van de Amerikanen in de auto naar de smartphone. Vorig jaar was dat al 35%. Bij ons -in Nederland- is het nog niet zover. Wij kiezen liever voor de gratis FM-variant. Een paar geluksvogels in een Tesla, Mercedes of dikke Volvo hebben inmiddels een vaste DAB-ontvanger in hun bolide. Maar de telefoon gebruiken we nog steeds om te bellen, te sms’en en -heel soms- als navigatiesysteem. Maar omdat we alles nadoen wat de Amerikanen ook doen, zal hier over een tijdje de autoradio ook uit het dashboard kunnen verdwijnen.
Glazen bol
Radiodirecteur Jan Westerhof van de NPO noemde de mobiliteit van Radio ooit een ‘Unique Selling Point’ van zijn favoriete medium. Radio kun je overal mee naar toe nemen, bij TV is dat een stuk lastiger. Hij heeft nog steeds gelijk, maar als Radio eenmaal zijn plekje heeft gevonden op de mobiel, dan zal TV snel gaan volgen.
We wachten even op de onderzoeksrapporten van 2020 of de Amerikanen massaal TV gaan kijken in hun auto. Ik gok van Yes!