De afgelopen weken heb ik een handvol websites gebouwd. Ze zijn allemaal bestemd voor ‘praatklanten’. Het zijn opdrachtgevers die vooral diensten aanbieden, waarbij een gesprek aan tafel of de computer een bovengemiddeld grote rol spelen. Er zit geen automonteur, schilder, of patatbakker tussen dus.
De klant waardeert het zeer dat ik -naast het technische bouwwerk- ook fotografie en tekst kan leveren. Die combinatie van vaardigheden blijkt een gat in de markt. Toch zit er wel een addertje onder het gras.
Detailfoto’s
Hoe zorg je er voor dat praatklanten ook leuke foto’s op hun site krijgen? Je hebt al snel vijftien tot twintig illustraties nodig om de pagina’s mooi te laten ogen, maar het is geen optie om uitsluitend gesprekjes aan tafel te fotograferen.
We hebben gelukkig een truc verzonnen. Veel opdrachtgevers hebben attributen om zich heen verzameld die typerend zijn voor henzelf, of voor het werk dat ze doen. Van die voorwerpen maak ik detailfoto’s en die krijgen dan een plekje op de nieuwe site.
Abstractie
Als je een beetje selecteert op kleur en vorm, dan kun je van ‘onduidelijke’ fragmenten uit een foto heel sfeervolle composities maken. Het leuke is dat de praatklanten precies weten wat er op het plaatje staat, terwijl een sitebezoeker aangenaam wordt verrast door de frisse en abstracte vormgeving van het digitale visitekaartje.
Credits: de grote foto boven dit artikel is een deel van een schilderij van kunstenaar Lora Harreveld.