GO-Foto-logo-wit
Radio in beeld (visual radio)
Visual Radio

Gepubliceerd op

Plaatjes

Radio is het medium van de plaatjes. We bedoelen dan die oude schijfjes van vinyl, niet de latere CD’s en al helemaal niet de geluidsfiles die tegenwoordig rechtstreeks uit een grote computer stromen. Het laatste waar we bij Radio aan denken, is aan foto’s of video. Dat zijn ook plaatjes, maar daar doet de radio niet aan. Toch?!

Postbode versie 2.0. Foto van een mengpaneel.

Webcam

Ik werk bij de radio, al heel lang. Vroeger hadden we geen visueel materiaal nodig. Tegenwoordig wel. Vrijwel ieder radiostation heeft een webcam in de studio hangen. Dat is overigens niet per se een vooruitgang. Je ziet soms presentatoren -close-up- hun slaaptekort al geeuwend onderdrukken. Ik wil dat niet zien.

De webcam is een pioniersinstrument. We zijn op zoek naar betere manieren om het medium van de illusie in beeld te vangen. Dat zal nog wel een paar jaar kosten, want vooralsnog heeft geen enkel station ter wereld een plan waar iedereen enthousiast over is. We kunnen geen televisie worden, want daar is geen geld voor, maar zonder decor, publiek en visagie ziet een optreden van een bekende artiest er toch wat onwennig uit.

327-2012 Op bezoek bij Ilse - Gerard Oonk

Zien is geloven

Wat nou als je in je favoriete radioprogramma hoort dat er een luisteraar naar de studio is gekomen om een taart te bakken? De presentator klinkt razend enthousiast over het eindresultaat, maar jij zit in de auto en kunt geen webcambeelden volgen.

Dat geldt ook voor al die luisteraars die in een fabriekshal, bouwplaats, of winkel alleen het geluid horen en niet in de gelegenheid zijn om meteen een display te bekijken. Dan zou het mooi zijn als je bij thuiskomst even kunt checken of die praatjesmaker niet heeft overdreven. Die controle achteraf kan inmiddels bij een paar innovatieve omroepen.

Kattenoog

Het radiotoestel met de afstemschaal en het groene kattenoog staat inmiddels bij oma op zolder. Als je nu naar 538 of 3FM wilt luisteren, dan doe je dat op de iPad, de TV in de huiskamer, je computer, of via zo’n handig Sonos-systeem. In alle gevallen zit er een beeldscherm aan vast. Dat kan niet leeg blijven. De nieuwe luisteraar wil iets zien als daar een mogelijkheid voor is. Zelfs het schermpje van de autoradio biedt al extra service, zoals naam van de zender, de titel van een nummer, flitsmelders en de lengte van de files. En één ding is zeker: het wordt de komende jaren nog veel drukker op dat scherm.

Aan de andere kant van je ontvanger is de monitor ook in opmars. Nieuwe radiostudio’s worden vol gebouwd met kleine en grote beeldschermen. In de 3FM-studio’s zijn er meer dan microfoons.

Seal

Visual radio

Radiomakers zijn naarstig op zoek naar beeldmateriaal. Op een festival als Lowlands kun je eigen foto’s van een concert Twitteren. Als iedereen in het publiek een plaatje maakt met z’n mobieltje en de juiste hashtag gebruikt, dan ontstaat er een fotostroom die gekoppeld kan worden aan een radio-opname. Dat levert unieke beelden op.

Een actualiteitenprogramma op BNR of Radio 1 kan beelden opvissen uit de vijvers van -onder meer- Facebook, 500px, Flickr en Instagram. Natuurlijk is de eigendomskwestie nog wel een ‘dingetje’, maar de behoefte aan beeldmateriaal is zo groot dat er binnenkort vast iemand een oplossing gaat verzinnen. We hebben immers ook de BUMA, de STEMRA en de SENA voor die andere plaatjes…

andere
verhalen