Een nijlpaard in bikini. Foto van een kunstzinnig radiotoestel. Verleiden is een kunst.

014-2016: Verleiden is een kunst

Verleiden is een kunst. Zwartwit foto van model Estelle.Donderdag 14 januari 2016
Jij bent een kritische volger van dit blog. Hier komen namelijk uitsluitend weldenkende en oplettende lezers. Jou paaien ze niet met een leuk plaatje en een paar mooie woorden. Je laat je heus niet verleiden. Je kijkt wel uit!

Datzelfde geldt voor mij. Ik heb het meteen door als er avances op me los worden gelaten. Net als jij dus.

Maar al die andere miljoenen internetgebruikers trappen er wel in, bij hun volle bewustzijn. Ik zal je uitleggen hoe dat komt.

Stel dat hier een ‘lees verder’-button zit, dan ga je er vast op drukken…

Verleiden door Buzzfeed

Eén van de populairste internetsites is buzzfeed.com. Sinds kort publiceert die site ook serieus nieuws over terrorisme en andere ellende, maar de hoofdmoot van de bezoekers komt voor berichten die nergens over gaan. Voor onzin dus. De Scandinavische mediagoeroe Thomas Baekdal noemt het gedrag van deze consumenten ‘The Break‘. Het gaat om mensen die een klein dipje hebben tijdens het werk, of een poosje moeten wachten. Ze slaan hun tijd stuk met loeren naar belachelijke verhaaltjes over katten, bikinimeisjes, koekhappen, of oliebollenschilderen.

De makers van die berichten verstaan hun vak. Ze weten met woorden en illustraties tweehonderd miljoen lezers per maand te vangen. Die mensen bekijken 5 miljard items!!!!. Geloof me: dat is niet eenvoudig. Verleiden is kunst!

Wonderen bestaan

Buzzfeed komt nu ook naar Nederland. Het bedrijf experimenteert met pakkende content in onze taal. Je krijgt dan dit soort koppen:

“Elf redenen waarom alle regenpakken verbrand moeten worden…”
“Tien bewijzen dat wonderen de wereld nog niet uit zijn…”
“Hoe zing je op feestjes mee met liedjes die je niet kent…”

Dat heet in vakjargon ‘clickbait‘; een sensationele kop die de bezoeker aanzet tot een muisklik. Hoe meer bezoekers klikken, hoe hoger de advertentie-inkomsten. Het gaat niet om hard nieuws, of noodzakelijke informatie, nee, het klikgedrag is gebaseerd op emotie, op verwondering en herkenning.

Stel dat je van middelbare leeftijd bent, dan hoef je niet erg bang te zijn dat Buzzfeed jou zal verleiden, want vijftig procent van de gebruikers is tussen de 18 en 35 jaar. De geschatte waarde van het onzinnieuwsbedrijf is 1,5 miljard dollar. Je kunt dus rijk worden met verleiden van mensen die verder niets om handen hebben…

Radio-interview

BNR Nieuwsradio liet vanochtend een Nederlandse webschrijver aan het woord over de ‘trics and tips‘ van de verleidingskunst. Het gaat om journalist Nick Kivits.
Je kunt het interview terugluisteren vanaf 45 minuten.