GO-Foto-logo-wit
Podcastradio is here to stay | 102-2016
Podcastradio. Foto van een rood waarschuwingsbord bij een radiostudio.

Gepubliceerd op

Je mag het best weten: ik ben verliefd op Valerie. Ze heet voluit Valerie Geller en ze is helemaal hot in de radiowereld. Valerie en ik hebben elkaar nog nooit ontmoet. Ze komt uit Amerika en zal me dus zeker niet kennen. Ik háár wel! Ze schrijft namelijk hartstikke slimme stukken over Radio in het algemeen en podcastradio in het bijzonder.
 
Podcastradio. Foto van het binnenwerk van een buizenradio.
 

Innovatie

Het meest recente betoog van Valerie gaat over podcastradio. Ze pleit voor verspreiding van radioprogramma’s via internet. Valerie wil graag dat de radiostations hun traditionele werkwijze loslaten en nieuwe werkvormen verzinnen. Het is een vrouw naar mijn hart.

De trouwe lezer van dit blog weet dat ik sterke twijfels heb bij de kracht van podcasten (radiofragmenten aanbieden als downloadbare bestanden). Om daar een commercieel succes van te maken, heb je ‘massa’ nodig, vele tienduizenden luisteraars die audio van het web willen halen en dat later beluisteren op hun computer of mobiel. Misschien is het Nederlandse taalgebied daar wel te klein voor.
Dat ligt anders in Amerika.

Populaire podcastradio

De laatste jaren zijn er in de VS een paar podcastshows razend populair geworden. Sommige titels zijn niet meer dan een opname van een bestaand radioprogramma, maar de meeste Top 10-succesnummers zijn speciaal voor het web gemaakt. Vooral hoorspellen en onderzoeksjournalistiek doen het goed (Serial, Radiolab, This American Life, The Moth).

Ik zie het nog niet gebeuren dat we in ons land een complete hoorspelcast gaan inhuren om podcastradio te maken. En ja, ik weet best dat de NTR/NPS veel radiodrama heeft geproduceerd dat ook is aangeboden als podcast, maar dat is toch een tikkie anders dan speciale uitzendingen voor het web maken.

Mijn radiovrienden Koop Geersing en Arjan Snijders maakten jarenlang een podcastprogramma over hun favoriete popartiest, Paul McCartney. Ik heb geen idee hoeveel vaste luisteraars ze daar een plezier mee hebben gedaan, maar ik weet wel zeker dat het er tienduizenden, zo niet honderdduizenden meer waren geweest als de zeventig afleveringen in het Engels waren gemaakt.

Internationale allure

Ik denk dat een paar grote Nederlandse bedrijven die werkzaam zijn op de internationale markt een goede slag kunnen slaan met de productie van podcastradio. Dat hoeven echt geen mediabedrijven te zijn, als ze maar de goede mensen inhuren. En de voorwaarde is dat de content heel verrassend moet zijn met Engels als voertaal. Kijk maar eens wat wat General Electric heeft gedaan in The Message

Valerie wil graag dat we podcastradio gaan maken. Dat lijkt me een geweldig idee als één van de extra mogelijkheden om het medium Radio nieuw leven in te blazen. Maar met een beetje podcasten zijn we er nog niet. Ik ben benieuwd wat Valerie allemaal nog meer gaat verzinnen. Wat het ook wordt, ik hang aan haar lippen….

andere
verhalen