Category

Websitebouw

Door het vuur voor een beetje cultuur

Door het vuur voor cultuur copyright Gerard Oonk

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg Winston Churchill het advies om te bezuinigen op cultuur. Met het vrijgekomen geld konden dan extra bommen en granaten worden gekocht. Churchill weigerde pertinent en sprak de onsterfelijke woorden:

Als we de cultuur opheffen, waar vechten we dan voor?

Prachtig toch?! Zelfs als je de man niet kent, ga je ogenblikkelijk van hem houden.

No Comments

AmersfoortKiest voor burgers, politiek en mediamakers

AmersfoortKiest Koppelpoort

We zitten boven een vestiging van de Copyshop in een soort huiskamertje. De ruimte biedt net voldoende plek aan ongeveer vier personen. Wij zijn er vanavond met z’n vijftienen. Het is er donker, benauwd en krap. En het zindert. De stoelen en banken komen waarschijnlijk uit een kringloopcentrum. Overal staan koffiekopjes en onze opgewonden stemmen maken een gesprek onmogelijk. Op zo’n hoge statafel die je van recepties kent, zoemt zacht een beamer. Hier staat iets te gebeuren. Spanning en nieuwsgierigheid strijden om voorrang. We zijn met z’n allen getuige van een geboorte. De nieuweling heet AmersfoortKiest.

4 Comments

Trots op Websites

Cover voor blog over websites

Sorry, de klad zit er een beetje in. De frequentie van mijn schrijverij op dit blog is te laag. Véél te laag. Jij zult misschien denken: “Ach, beste Gerard, zo erg is dat nou ook weer niet. Lekker rustig juist!”, maar Google vindt het jammer. De zoekmachine wil veel verhaaltjes op websites. Het liefst iedere dag, maar zeker wekelijks. De speurneuzen van Google zijn dol op nieuwe woorden, hoe meer hoe beter.

No Comments

Focus op foto’s – de revival van de babbels

De revival van de babbels - Zeilboot

Het roer gaat om. We wenden de steven. Ik haal bakzeil… De babbels keren terug!

Dat moet ik waarschijnlijk even uitleggen.
Dit blog wordt -sinds 1 mei 2016- iedere week een keer bijgevuld. Dat is één artikel per zeven dagen dus. Vóór die tijd plaatste ik iedere dag een foto met een bijpassend verhaal. Die dagelijkse notities noemde ik ‘Babbels’.

Vanaf nu komt er een nieuwe onregelmatigheid in de vaste structuur. Ik ga namelijk het midden kiezen tussen de wekelijkse schrijverij en het dagelijkse plaatje met een praatje. Als je niks wilt missen, dan kun je het best een abonnement nemen op de nieuwsbrief. En anders kom je af-en-toe gezellig even langs. Op jouw tijd, als het jou uitkomt.

4 Comments

Man’s cave op 18 vierkante meter

Man's cave met boekenkast

Mijn man’s cave is erg klein. Dat hoort eigenlijk niet. Als je namelijk googelt op de droom van iedere man, dan zie je plaatjes van enorme kamers. Vaak staat er een biljarttafel, een motorfiets, of een auto ergens in een hoekje. Soms zelfs alle drie.

In ieder geval hoort er een kolossaal TV-scherm aan de muur te hangen. En natuurlijk is er een reusachtige bank aanwezig waarop je heerlijk kunt chillen.

Bij mij is dat anders. Ik heb namelijk een rommelhok. We noemen het kantoor.

2 Comments

5 Beresterke argumenten om een cursus Storytelling te volgen

Cursus Storytelling - de weg naar Rome

Storytelling‘ is hot.
In mijn omgeving valt het woord zeker tien keer per dag. TV-programma’s zijn er dol op, net als kranten en bloggers.

En sinds kort gebruik ik het zelf ook: voor een avondcursus bij Fotoschool Keistad in Amersfoort. De korte opleiding is bedoeld voor bloggers, zelfstandige professionals en werknemers die voor de baas persberichten schrijven, websites updaten en regelmatig nieuwsbrieven rondsturen.

Storytelling is al veel ouder dan de weg naar Rome. Verhalen worden al eeuwen gebruikt om een boodschap beter te laten beklijven. De afgelopen jaren hebben hippe marketingbureaus het begrip gejat.

De bewezen kracht

De ouderwetse schreeuwreclames werken namelijk niet meer (“ons product is geweldig….”). Er moest iets nieuws komen en dat is oude wijn in nieuwe zakken geworden.

No Comments

De echte ondernemer is geen zzp’er

De echte ondernemer is geen zzp-er

Mensen vragen me wel eens: “Ben jij nou een zzp’er of een ondernemer?

Om eerlijk te zijn: ik heb werkelijk geen idee, al vind ik het woord zzp’er beter bij mezelf passen dan ondernemer.

Ondernemers zijn hard en meedogenloos. Ze denken alleen aan omzet en targets. Een zzp’er daarentegen vliegt fluitend van de ene opdracht naar de andere. Hij neemt een dagje vrij als daar tijd voor is en draagt nauwelijks verantwoordelijkheid. Carpe diem! De klusjes komen wel…, Deo volente!

Maar goed, dat zijn eenvoudige associaties, waarbij ik vooral mijn ‘gevoel’ volg….

De basisregels van de journalistenschool zijn er ooit stevig ingeramd. Eéntje luidt: vertrouw nooit volledig op je gevoel. Daarom heb ik de kwestie maar eens grondig onderzocht.

Het blijkt best lastig te liggen. Om te beginnen: een zzp’er bestaat niet.

No Comments

Een opmaat naar de Cursus Storytelling

cursus-storytelling-erik-zoomers-achter-laptop

Het is bijna zover: aanstaande maandag gaan we beginnen met de cursus Storytelling.

Tijdens drie avonden gaan we op zoek naar de gecombineerde kracht van tekst en fotografie.

De afgelopen week heb ik me gestort op de samenstelling van het lesmateriaal. Dat is echt een toffe klus om te doen. De eerste hoofdstukken van de ‘syllabus’ voor de cursus Storytelling zijn klaar. Het begint als volgt….

No Comments

8 tips voor tekstschrijvers die gelezen willen worden

Tekstschrijvers en lezers willen structuur in een verhaal. Foto van notitieblok met pen.

‘t Is doodzonde als je een goed verhaal hebt gecomponeerd en niemand leest het. Tekstschrijvers kennen dat gevoel. Je hebt ziel en zaligheid in je artikel gelegd en er komt geen enkele reactie. Er is niemand die commentaar heeft, er wordt niks gedeeld op Facebook en ook Twitter blijft stil. Zelfs directe vrienden lijken het verhaal gemist te hebben.

Op Copyblogger.com stond deze week een interessant verhaal over de presentatie van webteksten. Ik ben zo enthousiast over het stuk dat ik het graag met je wil delen.

Het gaat niet over het schrijven zelf, of over de promotie van je artikel, maar over de manier waarop tekstschrijvers hun verhalen leesbaar kunnen presenteren.

‘Make it snappy!’ En… dat is ongelooflijk eenvoudig.

Je krijgt een vrije vertaling van me, gewoon omdat het kan….

1 Comment