Foto: Ouderwetse Amstrad laptop - 04-01-2016 Journalisten zijn lui

004-2016: Journalisten zijn lui

Foto: Toetsenbord van een oude Amstrad laptop
Maandag 4 januari 2016
Op zo’n eerste werkdag van het nieuwe jaar kom je oren te kort. Zowel Radio 1 als BNR Nieuwsradio zijn begonnen met een nieuwe ochtendshow. Beide programma’s wilde ik natuurlijk dolgraag horen. Dat is niet gelukt. Ik moest kiezen voor één van de twee en voor het ‘uitgesteld terugluisteren’ van de concurrent heb ik nog geen tijd gehad. Bovendien beginnen die redacties wel heel erg vroeg. Mijn wekker gaat pas een uur na hun start.

Dat is een fijn bruggetje naar het onderwerp waar ik het echt over wilde hebben….

Op één van mijn favoriete weblogs las ik de acht meest in het oog springende zwakheden van een journalist. Ik zet ze kort op een rij. De uitleg kun je nalezen op de site van Frankwatching:

De vermeende zwakheden van een journalist

1. Journalisten maken alles persoonlijk
2. Ze zijn niet loyaal
3. Ze weten niks
4. Ze zijn lui
5. Ze zijn vooringenomen
6. Ze kunnen niet tegen kritiek
7. Ze willen alleen maar scoren
8. Journalisten zijn buitenstaanders

Het lijstje is opgetekend uit de mond van een paar ‘spindoctors’. Ik citeer John Verhoeven van Inspiring Data:

Dat zijn goedgeklede en uitstekend betaalde mensen die bestuurders en politici op de achtergrond bijstaan in de confrontatie met de media. Kort gezegd: het ‘inpakken’ van journalisten is hun vak. Zij kennen de zwakheden van hun opponenten beter dan wie ook.

Wat mij betreft kunnen die spindoctors de boom in. Het rijtje met geschetste beroepsdeformatietrekken van journalisten deugt voor geen meter. Ik kan me veel beter vinden in de lijst van Cor Hospes.

Waar een journalist goed in is

1. Journalisten praten niet over zichzelf
2. Ze zoeken nieuwe invalshoeken
3. Ze weten hoe je een verhaal vertelt
4. Ze denken audience first
5. Ze kunnen luisteren
6. Ze hebben neus voor nieuws
7. Ze hebben erecode
8. Ze stellen geloofwaardigheid boven alles
9. Ze zijn verliefd op goede verhalen

Cor houdt een vurig pleidooi om journalisten in te zetten voor goede contentmarketing. Hij schrijft een genuanceerd betoog waarom de ene journalist meer geschikt is om een bedrijf te helpen bij het vertellen van goede verhalen dan de ander. Cor heeft gelijk, journalisten zijn daar uitermate geschikt voor. Sterker nog: je zult zien dat steeds meer bedrijven in de toekomst een beroep gaan doen op journalisten. 2016 zou wel eens het jaar van de Grote Doorbraak kunnen worden. Daar zijn twee zwaarwegende redenen voor:

1. Commerciële organisaties kopen steeds minder advertentieruimte maar gebruiken de nieuwe distributiekanalen (web, sociale media, Vloggers op YouTube, etc.) om hun producten aan de man te brengen. Ze hebben behoefte aan professionele verhalenvertellers en guess what: die vind je juist in de journalistieke hoek.

2. Veel journalisten moeten op zoek naar een nieuwe baan, omdat hun oude werkgever -de krant of een TV-programma- geen geld meer heeft om ze te betalen. De advertentieomzet daalt immers en abonnees zijn niet meer te vinden. Een commercieel bedrijf met een leuke vacature wordt dan ineens erg interessant.

Als je meer wilt weten over dit onderwerp, ga dan eens op zoek naar mijn boekje Brand Journalism.
04-01-2016 Journalisten zijn lui - boekje Brand Journalism