GO-Foto-logo-wit
005-2016: De podcast is heet
Foto: een kleine mengtafel met een rood lampje en een paar schuiven. De Podcast is heet .

Gepubliceerd op

‘Podcast’ is een samenvoeging van ‘iPod’ en ‘broadcast’. Toen deze audiobestandjes het levenslicht zagen, kon je ze op je MP3-speler zetten en afspelen wanneer je er zin in had. Het is een tijdje een rage geweest. Wijnliefhebbers maakten radioprogramma’s tussen de druivenstokken op Toscaanse heuvels en Adam Curry deed oraal verslag van zijn seksleven. Al die verhalen kon je uit een online muziekwinkel halen en je oor te luister leggen.

Revival of the podcast

Daarna werd het stil. In Amerika kwam de podcast in een soort fluisterstand te staan en in Nederland waren het alleen de grote radiostations die hun programma’s als audiofile een tweede kans gaven. Het werd verschillend omschreven: ‘audio on demand’, ‘uitgesteld luisteren’, en sommige aanbieders hielden gewoon het begrip podcast in stand. Maar hoe-dan-ook: het was een kwijnend bestaan voor de MP3’tjes. Dat is nu wel anders…

War of the worlds

Foto van een microfoon. Grafisch. De Podcast is heet.Sinds een jaar of vijf begint de podcast weer op te leven. In de USA is het zelfs echt groot aan het worden. Er worden heuse hoorspellen opgenomen en via podcast verspreid. En denk nou niet dat die korte programmaatjes stoffig, duf en ouderwets zijn. Integendeel. Het is onwaarschijnlijk spannend. Sommige podcastshows (zoals ‘The Message‘) doen denken aan het historische ‘War of the worlds‘ van Orson Welles uit 1938, maar dan in een überhippe uitvoering.

Big money

Vandaag kreeg ik een artikel onder ogen van een Amerikaan die ‘big money’ verdient aan podcasting. Adam Sachs, de CEO van Midroll Media, bemiddelt tussen radiomakers aan de ene kant en anderzijds organisaties die willen adverteren met behulp van audioverhalen. Sachs heeft geen kleine jongens als klant. Hij noemt bedrijven als Universal Pictures (geinig, een filmmaatschappij met audio-ambities) en verzekeringsclub Prudential. Een citaat van Adam Sachs:
“Het feit dat meer en steeds grotere adverteerders de kracht van podcasts inzien is goed voor het genre. Want dat maakt podcasts commercieel levensvatbaar en de moeite waard om in te investeren. Dat betekent dat de kwaliteit van podcasts hoger kan worden. Dat levert weer meer geld op aan advertenties, enzovoorts.”
De afgelopen jaren hebben veel radiostations hun formats aangepast. Vrijwel iedereen stort zich op de muziek. Voor gesproken woord is nauwelijks meer plek. De wedergeboorte van de podcast biedt misschien weer plaats aan radiomakers die ruimte nodig hebben om hun verhalen te vertellen. Beste oud-collega’s: laat eens wat van je horen, dan drinken we een kop koffie en verzinnen een plan….

andere
verhalen