GO-Foto-logo-wit
Mediatijd: alleen slapen doen we meer | 092-2016
MediaTijd. Foto van een transistorradio.

Gepubliceerd op

Stel dat je een gemiddelde Nederlander bent. Niet bang worden, ‘t is maar een spelletje. Beeld je gewoon even in dat je doorsnee bent. Ik weet ook wel dat iedereen anders is, maar als je 29-honderd mensen een week lang vraagt om precies bij te houden wat ze doen op een dag en je goochelt wat met die data, dan komt daar een gemiddelde uit. Dat ben jij! Alleen voor nu.

Een handvol belangwekkende organisaties meet regelmatig hoeveel tijd we per dag besteden aan -bijvoorbeeld- de media (3:16′). Dat blijkt ongeveer evenveel als aan werken (3:15′). Dat zijn dan ook meteen de twee bezigheden waar we de meeste tijd aan spenderen. Alleen slapen doen we langer (8:45′). Dan moet jij echt lang in je bed liggen, want ik haal dat niet…

Met het huishouden en winkelen zijn we iets meer dan twee uur kwijt. En we hebben bijna drie uur vrije tijd op een dag.

Toffe trends

Dit soort cijfers boeien me mateloos, zeker als ze beschikbaar zijn over een langere periode, want dan zou je trends kunnen ontdekken. En ik ben dol op trends. Bij mij krijgt het rapport ‘MediaTijd’ dan ook een prominent plekje in de digitale boekenkast.

MediaTijd. Foto in een radiostudio. Microfoon en koptelefoon.Als je vaker op deze site komt, dan weet je dat ik graag verhaaltjes schrijf over veranderingen in de mediawereld. Het liefst over Radio. Gisteren nog

Die artikelen gaan dan altijd over een schitterende nieuwe toekomst die binnen handbereik ligt. Mijn enthousiasme over innovaties is vrijwel onbegrensd. Dit onderzoek naar MediaTijd maakt duidelijk dat sommige veranderingen langzamer gaan dan ik hoopvol beweer. Het rapport constateert bijvoorbeeld dat we massaal naar de ouderwetse TV blijven kijken en dat 1/3 van de Nederlanders nog steeds dagelijks een krant leest. Radioluisteren doen we een paar minuten minder per dag dan in 2013, maar nog steeds bijna twee uur en drie kwartier.

MediaTijd is here to stay

Nou ja, verder kun je lezen dat we vanaf een jaar of zestig tot onze dood ongeveer negen (9!!!!) uur per dag naar de beeldbuis staren. En de jeugd communiceert zich twee uur per dag suf via het mobieltje. In al die cijfers zit maar een heel klein beetje verschuiving ten opzichte van drie jaar geleden. Geen reden dus om ernstig in paniek te raken als je een mediamaker bent. Je hoeft om die reden niet voor je leuke baan bij radio, TV, of krant te vrezen. Maar dat internet en de digitalisering de boel op z’n kop hebben gezet, is duidelijk.

Laten we maar afwachten wat de cijfers ons over drie jaar vertellen over de Gemiddelde Nederlander. En ik blijf oplettend kijken naar dat (getalsmatig kleine) groepje jongeren waar de veranderingen wel significant zijn.

Zo, nu mag je weer helemaal je eigen unieke zelf worden…..

andere
verhalen